C. W. Leadbeater

NÄKYMÄTTÖMIÄ AUTTAJIA

I

Usko heihin on yleinen

Teosofian kauneimpia tunnusmerkkejä on se, että se esittää järkeenkäyvästi ihmisille sen, mikä todella oli heille avuksi ja hyödyksi niissä uskonnoissa, joista ovat vieraantuneet. Moni sokean uskon ahtaudesta vapautunut ja järjen ja havainnon siivin vapaampaan ja jalompaan ajatuselämään noussut tuntee saavuttaessaan tämän kunniakkaan voiton samalla kadottaneensa jotain: jättäessään lapsuutensa uskon hävisi häneltä paljon elämän kauneutta ja runollisuutta.

Jos kuitenkin ihmisen elämä on aiemmin ollut kyllin ansiokas saattaakseen hänet teosofian piiriin, huomaa hän hyvin pian, ettei hän siinä ole mitään kadottanut. Päinvastoin hän on voittanut – runsaammin kuin mitä koskaan oli toivonut – ihanuutta, kauneutta ja runollisuutta. Eikä vain suloisena haaveiluna, josta terve järki voi milloin hyvänsä, kylmästi ja säälimättä herättää hänet, vaan luonnon totuuksina, jotka kirkastuvat, selviävät ja täydellistyvät sitä enemmän, mitä paremmin ne ymmärretään.

Teosofian hyvää vaikutusta tässä, suhteessa osoittaa selvästi tapa, jolla se nykyajalle antaa takaisin uskon näkymättömään maailmaan. Ennen kuin materialismin hyökyaalto vieri ylitsemme, pidettiin yleisesti kaikkea elävää apua sieltä lähteneenä. Teosofia näyttää toteen, etteivät kaikki hauskat kansantarut keijukaisista, tontuista ja menninkäisistä, ilman-, veden-, metsän-, vuorten- ja kaivosten hengistä ole turhaa taikauskoa, vaan tieteellisesti selitettäviä tosiseikkoja. Varmasti ja tieteellisesti se vastaa niin ikään suureen peruskysymykseen, syntyykö ihminen uudelleen kuoltuaan, ja sen oppi luonnosta ja elämästä kuoleman jälkeen on omiaan selvästi valaisemaan monta asiaa, jotka ovat ainakin länsimailla olleet tähän asti hämärän peitossa.

Ei voi kyllin usein huomauttaa, että mitä oppiin sielun kuolemattomuudesta ja kuoleman takaisesta elämästä tulee, on teosofialla ja tavallisella uskonnolla täysin vastakkaiset käsitykset. Teosofia ei perusta näitä suuria totuuksia ainoastaan pyhien kirjojen auktoriteettiin. Niitä eivät todista jumalalliset lauseet tai metafyysiset mietiskelyt, vaan luotettavat, varmat tosiasiat, jotka ovat yhtä todellisia ja lähellä meitä kuin ilma, jota hengitämme, tai rakennukset, joissa asumme. Näitä tosiasioita moni meistä saa kokea alituiseen, ja niiden parissa – kuten seuraavassa näemme – on monen tutkijamme jokapäiväinen työala.

Usko suuriin, auttaviin luonnonvoimiin on tärkein niistä kauniista käsityksistä, jotka teosofia on uudestaan elvyttänyt. Se on ollut levinneenä yli koko maailman historian aikaisimmasta aamunsarastuksesta ja on vielä nytkin yleinen kaikkialla paitsi protestanttisuuden ahtailla alueilla. Protestanttisuus on tehnyt uskovaistensa maailman hämäräksi koettaessaan hävittää luonnollisen ja oikean käsityksen auttajista, jotka toimivat Jumalan ja ihmisten välillä. Se on jakanut kaikki kahden tekijän – Jumalan ja ihmisen – kesken, mistä johtuu, että käsitys jumaluudesta on suunnattomasti kaventunut ja ihminen on jäänyt vaille apua.

Helposti huomaa, että tavallinen käsitys kaitselmuksen – universumin keskusvoiman – oikullisesta sekaantumisesta ihmisen päätösten seurauksiin tekisi järjestelmän puolueelliseksi ja saisi aikaan välttämättä suurta vahinkoa. Teosofia opettaa, että ihminen voi tulla tällä tavalla autetuksi ainoastaan, jos hän on menneisyydessä ansainnut sen, ja silloin pitää auttajan kuulua verrattain läheiseen tasoon. Tätä kuvaa vanha ja suurenmoinen näkymä elävien olentojen muodostamasta Jakobin portaasta, joka ulottuu itse Logoksesta alas pienimpään tomuhiukkaseen jalkojemme alla.

Itämailla on aina tunnustettu näkymättömien auttajien olemassaolo, joskin nimet ja tunnusmerkit ovat vaihdelleet eri maissa. Euroopassakin ovat kreikkalaiset tarut kertoneet jumalien alituisesta sekaantumisesta ihmisten toimiin, ja roomalaiset legendat puhuvat Castorista ja Polluxista, jotka johtivat nuoren tasavallan sotajoukkoja taistelussa Regillus-järven luona. Eikä usko heihin kuollut klassisen ajan loppuessakaan, sillä mainittujen kertomusten jälkeläisiä ovat keskiaikaiset tarut pyhimyksistä, jotka ilmaantuivat ratkaisevina hetkinä ja käänsivät sotaonnen kristittyjen joukoille, ja suojelusenkeleistä, jotka joskus pelastivat uskovaisen matkamiehen varmalta kuolemalta.

II

Muutamia nykyaikaisia tapauksia

Vielä tänä epäuskon aikakautenakin, keskellä 19. vuosisadan sivistyksen pyörteitä, tieteittemme dogmatismista ja protestantismin kuolettavasta kuivuudesta huolimatta voi kuka hyvänsä, joka viitsii nähdä vaivaa, löytää tapauksia, joissa on saatu näkymätöntä, materialistiselta kannalta selittämätöntä apua. Sen vakuudeksi kerron lyhyesti joitakin esimerkkitapauksia, jotka on poimittu joistakin aihetta käsittelevistä teoksista. Niiden lisäksi kerron pari itse kuulemaani tapausta.

Merkille pantavaa näissä esimerkeissä on, että apu tai pelastus kohdistuu aina lapsiin.

Merkillinen tapaus sattui Lontoossa ainoastaan muutamia vuosia sitten. Lapsen henki pelastui kauheasta tulipalosta, joka puhkesi erään kadun varrella lähellä Holbornia ja hävitti kokonaan kaksi rakennusta. Liekit olivat päässeet niin valloilleen ennen kuin ne huomattiin, etteivät palosotilaat kyenneet pelastamaan rakennuksia, mutta saivat pelastetuksi asukkaat, lukuun ottamatta vanhaa naista, joka tukehtui savuun ennen kuin he ennättivät hänen luokseen, ja noin viiden vuoden ikäistä lasta, joka oli rakennuksessa ja joka kiireessä ja paniikissa oli jäänyt unohduksiin.

Lapsen äiti oli talon emännän sukulainen ja oli jättänyt lapsen hänen huostaansa yöksi, itse lähtien Colchesteriin asioilleen. Vasta kun kaikki muut olivat pelastettu ja koko talo liekkien vallassa, muisti emäntä kauhulla lapsen, joka oli jäänyt hänen vastuulleen. Silloin näytti mahdottomalta koettaa päästä ullakkokerrokseen, jonne lapsi oli pantu levolle, mutta eräs palomies päätti kuitenkin urhoollisesti tehdä epätoivoisen yrityksen, ja saatuaan tarkan ohjeen huoneen sijainnista hän syöksyi savuun ja liekkeihin.

Hän löysikin lapsen ja toi tämän sieltä täysin vahingoittumattomana, mutta palattuaan toveriensa luo hänellä oli kummallista kerrottavaa. Hän selitti, että huone oli hänen sinne saapuessaan jo liekkien vallassa, suurin osa lattiaakin pudonneena ja että tuli oli kiertänyt huoneen ympäri ikkunaa kohti luonnottomalla ja selittämättömällä tavalla, jonkalaista hän ei ennen ollut nähnyt. Nurkkaan, jossa lapsi lepäsi, tuli ei ollut koskenutkaan, vaikka yksin parrut, jotka kantoivat sitä lattian osaa, missä hänen pikku vuoteensa sijaitsi, olivat puoleksi palaneet. Lapsi oli tietysti hyvin pelästynyt, mutta palomies vakuutti nimenomaan useita kertoja, että kun hän vaaraa uhmaten raivasi itselleen tien lapsen luokse, hän näki enkelimäisen olennon, "jotain ihanaa, valkoisen- ja hopeanloistavaa kumartuneena vuoteen yli, silittäen kädellään peitettä". Palomies ei voinut mitenkään erehtyä, sillä olento näkyi tovin säteilevän valon ympäröimänä ja katosi itse asiassa vasta, kun hän oli muutaman askeleen päässä.

Toinen ihmeellinen kohta tässä kertomuksessa on, että sinä yönä ei lapsen äiti Colchesterissa voinut lainkaan nukkua. Häntä häiritsi alituiseen tunne, että lapsen suhteen oli jotain hullusti. Tuo tunne tuli niin valtavaksi, että se pakotti hänet ylös nousemaan ja rukoilemaan joksikin aikaa lapsensa pelastusta siitä vaarasta, jonka hän vaistomaisesti tunsi tätä uhkaavan. Tällaista pelastumista kristitty kutsuisi rukouksen kuulemiseksi, kun taas teosofi pukien saman ajatuksen tieteellisempään muotoon sanoisi äidin voimakkaan rakkaudenpurkauksen muodostaneen voiman, jota joku näkymättömistä auttajista saattoi käyttää hyväkseen pelastaakseen lapsen kauheasta kuolemasta.

Muutama vuosi ennen mainittua tapausta joitakin lapsia pelastui omituisella tavalla uhkaavasta vaarasta Thamesin rannalla lähellä Maidenheadia. Tällä kertaa vaara, josta he tulivat pelastetuiksi, oli veden eikä tulen aiheuttama. Kolme pientä lasta, jotka asuivat Shottesbrooken kylässä, olivat hoitajineen kävelemässä rantatiellä. Eräässä joen mutkassa he joutuivat äkkiä proomua vetävän hevosen jalkoihin ja hätäännyksissä kaksi lapsista joutui vetonuoran väärälle puolelle ja tempautui veteen.

Huomatessaan onnettomuuden venemies koetti juosta heitä pelastamaan ja näki silloin heidän kevyesti kelluvan veden pinnalla "aivan luonnottomalla tavalla", – liukuen rauhallisesti rantaan päin. Sen enempää venemies ja hoitaja eivät nähneet, mutta lapset itse kertoivat heidän luonaan olleen kauniin, valkoisen ja loistavan olennon, joka kannatellen heitä veden pinnalla liu’utti heidät rantaan. Tämä kertomus ei jäänyt täysin vahvistusta vaille, sillä venemiehen pieni tytärkin, joka kuullessaan hätähuudon juoksi ylös kajuutasta, kertoi nähneensä herttaisen naisen vetävän vedessä lapsia rantaan.

Ilman tarkempia tietoja kuin mitä on noissa kuvauksissa, on mahdoton varmuudella päätellä, mihin auttajien ryhmään tämä enkeli kuului, mutta todennäköisimmältä tuntuu pitää sitä astraaliruumiissaan toimivana kehittyneenä ihmisenä, kuten saamme nähdä seuraavassa käsitellessämme tätä asiaa pikemmin auttajien kuin autettujen kannalta.

Tunnettu pappismies John Mason Neale kertoo tapauksen, jossa huomaa vaikuttavan voiman jotensakin selvästi. Muuan mies, jonka vaimo oli vastikään kuollut, oli pienten lastensa kanssa vierailemassa erään ystävänsä luona tämän maatilalla. Tämän vanhan herraskartanon kellarikerroksessa oli pitkiä pimeitä käytäviä, jossa lapset innoissaan leikkivät. Mutta pian palasivat he sieltä hyvin totisen näköisinä, ja he kertoivat, että he juostessaan pitkin erästä käytävää olivat tavanneet äitinsä, joka käski heitä palaamaan ja hävisi sen sanottuaan. Kävi ilmi, että jos lapset olisivat juosseet vielä eteenpäin, he olisivat pudonneet syvään, keskellä käytävää ammottavaan kaivoon, joten äidin ilmestyminen pelasti heidät miltei varmalta kuolemalta.

Tässä tapauksessa näyttää siltä, että äiti piti itse vielä astraalitasolta rakastavaa huolta lapsistaan ja että – kuten muutamissa muissakin vastaavanlaisissa tapauksissa on sattunut – hänen harras halunsa varottaa heitä uhkaavasta vaarasta, johon he ajattelemattomasti olivat syöksymäisillään, antoi hänelle voimaa tehdä itsensä hetkeksi fyysisesti näkyväksi ja kuultavaksi. Tai ehkä äiti vaikutti heidän mielikuvitukseensa siten, että he näkivät ja kuulivat häntä. On tietysti myös mahdollista, että auttaja oli joku toinen, joka pukeutui äidin tuttuun muotoon, etteivät lapset pelästyisi. Yksinkertaisinta on otaksua avun johtuneen aina valppaasta äidinrakkaudesta, joka oli elinvoimaisena kulkenut kuolemankin porttien läpi.

Äidinrakkaus, joka on pyhimpiä ja epäitsekkäimpiä inhimillisiä tunteita, on korkeammillakin tasoilla kestävää. Niin kauan kuin äiti itse on astraalitason alimmilla asteilla ja siis vielä maailman kanssa yhteydessä ja voi nähdä lapsiaan, pitää hän huolta heistä, ja vielä hänen päästyään taivastilaan ovat lapsukaiset hänen ajatustensa tärkeimmät kohteet, ja se valtava rakkaus, jonka hän kohdistaa tuolloin luomiinsa kuviin heistä, on suuri henkisen voiman purkaus, joka vuodattuu hänen vielä alemmassa maailmassa taistelevien lastensa päälle, ympäröiden heidät hyvää tekevillä voiman keskuksilla, todellisilla suojelusenkeleillä.

Jokin aika sitten oli erään englantilaisen piispan tytär kävelemässä äitinsä kanssa kotikaupungissaan ja juostessaan kadun poikki tytär joutui hevosvaunujen alle, jotka ajoivat kovassa vauhdissa kulman takaa suoraan hänen päälleen. Nähdessään tytön hevosen jaloissa äiti juoksi auttamaan luullen lapsen olevan pahasti vahingoittuneena, vaan tyttö hypähtikin sieltä iloisesti sanoen: "Oi, äiti, en ole lainkaan vahingoittunut. Jokin vitivalkoinen hahmo esti hevosen astumasta päälleni ja sanoi, etten saisi pelätä."

Eräs tapaus, joka sattui Buckinghamshiressa, on merkillinen siitä, että auttavan voiman ruumiillistuminen näyttää kestäneen hyvin kauan. Kuten lukija on huomannut, on tähän asti kerrotuissa esimerkeissä ilmestyminen kestänyt vain jonkin hetken, sitä vastoin tässä mainitaan ilmiö, joka tuntuu kestäneen yli puolen tuntia.

Erään köyhän maanviljelijän kaksi pientä lasta olivat jääneet oman onnensa varaan vanhempien ja koko talonväen ollessa heinänteossa. Pienokaiset lähtivät kävelemään metsään ja joutuivat niin kauas kotoa, että eksyivät. Kun vanhemmat tulivat hämärissä kotiin väsyneinä, huomattiin lasten olevan poissa ja kysyttyään heitä turhaan muutamista naapuritaloista lähetti isä palvelijat ja työväen eri tahoille etsimään lapsia.

Ponnistelut olivat olleet turhia ja huudot olivat jääneet kuulematta, kun he toivonsa menettäneinä kokoontuivat taloon. Silloin he kaikki näkivät vähän matkan päässä kummallisen valon liikkuvan hiljakseen peltojen poikki tietä kohti. Valon kerrotaan muodostaneen suuren kirkkaan kullanvärisen pallon, erilaisen kuin tavallinen lampunvalo. Ja sen lähestyessä huomattiin molempien kaivattujen lasten kävelevän valon keskellä. Isä ja jotkut muut juoksivat heti sitä kohti. Ilmiö kesti siihen asti, kunnes he olivat aivan sen lähellä, mutta juuri heidän saavuttuaan lasten luo se hävisi jättäen heidät pimeään.

Lapset kertoivat kävelleensä yön tultua jonkin aikaa itkien metsässä ja viimein menneensä nukkumaan puun alle. Eräs kaunis nainen lamppu kädessä oli herättänyt heidät ja taluttanut heidät kotiin. Hän ei ollut vastannut heidän kysymyksiinsä sanallakaan, hymyili vain. Tässä kummallisessa kertomuksessa he pysyivät järkähtämättä, ja oli mahdotonta horjuttaa heidän uskoansa siihen, mitä olivat nähneet. Huomattavaa on kuitenkin, että kaikki läsnäolijat näkivät valon ja kertoivat sen valaisseen puut ja pensaat, jotka joutuivat sen piiriin, mutta ainoastaan lapset näkivät naisolennon.

III

Persoonallinen kokemus

Kaikki edellä olevat kertomukset ovat verrattain tunnettuja, ja ne on julkaistu useissa kirjoissa, jotka käsittelevät tällaisia asioita, monet niistä tohtori F. G. Leen kirjoittamassa teoksessa "More glimpses of the world unseen" (Enemmän pilkahduksia näkymättömästä maailmasta). Kahta seuraavaa esimerkkiä ei sitä vastoin ole koskaan julkaistu, ja molemmat ovat sattuneet viimeksi kuluneen 10 vuoden aikana, toinen itselleni, toinen hyvälle ystävälleni, Teosofisen Seuran etevälle jäsenelle, jonka tarkkaa huomiokykyä ei sovi epäillä.

Oma kokemukseni on jokseenkin yksinkertainen, vaikkei itselleni merkityksetön, koska ilmestys epäilemättä pelasti henkeni. Kävelin eräänä hyvin sateisena ja myrskyisenä yönä rauhallisella ja syrjäisellä kadulla lähellä Westbourne Grovea. Sain töin tuskin pidettyä kädessäni sateenvarjoa, jota rajut tuulenpuuskat joka hetki uhkasivat riistää kädestäni, ja pyrkiessäni eteenpäin koetin ajatella yksityisseikkoja, jotka koskivat silloista työtäni.

Yhtäkkiä kuulin intialaisen opettajani tutun äänen huutavan voimakkaasti: "juokse takaisin!" ja automaattisesti totellen peräydyin äkisti sen kummemmin ajattelematta. Näin tehdessäni suunnaton metallinen savupiippu rysähti kivetylle kadulle tuskin kyynärän päähän jaloistani. Sen suuri paino ja se suunnaton voima, jolla se tuli alas, olisi epäilemättä silmänräpäyksessä tappanut minut ilman tuota varottavaa ääntä. Kuitenkin oli katu tyhjä ja ääni henkilön, jonka tiesin fyysisesti olevan 7 000 peninkulman päässä. Tämä ei ole ainoa kerta, kun olen saanut tällaista yliluonnollista apua, sillä jo aikaisemmin, kauan ennen Teosofisen Seuran perustamista, minua esti erään rakkaan, vasta kuolleen henkilön ilmestyminen tekemästä jotakin, jonka nyt tiedän kauheaksi rikokseksi mutta jota silloin pidin hyväksyttävänä kostona.

Toinen tapaus on paljon merkillisempi. Eräs naisjäsenistämme, joka on antanut luvan kertoa kokemuksestaan, oli kerran suuressa fyysisessä vaarassa. Hän joutui tahtomattaan katumellakan keskelle, ja kun hän näki vieressään ihmisiä syöstävän kumoon ja haavoitettavan pahasti, hän varustautui samaan kohtaloon, varsinkin kun pääsy pois väentungoksesta näytti mahdottomalta.

Yhtäkkiä tunsi hän joutuvansa merkillisellä tavalla pois väkijoukosta ja olevansa seisomassa vahingoittumana pienellä kadulla, joka oli samansuuntainen sen kanssa, jossa mellakka oli. Nainen kuuli vielä tappelun ääniä, ja hänen siinä ihmetellessä tapahtunutta pari ihmistungoksesta pakenevaa miestä tuli juosten kulman takaa. Hänet nähdessään he ihmettelivät ja iloitsivat ja kertoivat olleensa varmoja siitä, että nainen oli kaadettu maahan, kun hän yhtäkkiä katosi näkyvistä.

Tuolloin ei ollut tapahtuneelle minkäänlaista selitystä tarjolla, ja nainen palasi kotiinsa ihmeissään. Kun hän myöhemmin kertoi kummallisen kokemuksensa madame Blavatskylle, tämä selitti, että koska hänen karmansa teki mahdolliseksi pelastumisen niin vaarallisesta tilanteesta ja koska hänen elämänsä oli tarpeellinen (teosofiseen) työhön, joku Mestareista oli varta vasten lähettänyt jonkun suojelemaan häntä.

Joka tapauksessa on tämä kohtaus erittäin poikkeuksellinen ottaen huomioon sen suuren voiman, jota siinä käytettiin, ja ihmeen tapahtumisen julkisesti. On varsin helppo kuvitella, miten kaikki tapahtui: hänet nostettiin katujen välillä olevien rakennusten yli ja laskettiin viereiselle kadulle. Koska fyysistä ruumista ei näkynyt sen liitäessä ilman läpi, hänet oli silloin peitetty jonkinlaiseen, luultavasti eetterisestä materiasta koostuneeseen vaippaan.

On luonnollista ajatella, että se, mikä voi peittää fyysisen materian, on itse fyysistä ainetta ja sen tähden näkyvää. Kuitenkin erään salatieteilijöille tutun prosessin avulla on mahdollista ohjata valonsäteet niin, että ne kierrettyään jonkin esineen voivat saada takaisin entisen suuntansa. (Kaikissa meidän luonnontieteelle tunnetuissa tapauksissahan säteet kulkevat suoraan, paitsi silloin kun taittuvat.) Jos tämä temppu tehtäisiin nyt, huomattaisiin heti, että esine tulisi fyysiselle silmälle näkymättömäksi, kunnes säteet saisivat takaisin entisen suuntansa. Olen täysin selvillä siitä, että yksistään tämä väite riittää leimaamaan koko selitykseni mielettömyydeksi nykyajan tiedemiesten silmissä, mille en voi mitään. Mainitsen vain luonnontieteellisen mahdollisuuden, jonka tiede tulevaisuudessa epäilemättä tulee todistamaan. Siihen asti täytyy väitteeni, mikäli koskee niitä, jotka eivät itse ole salatieteen tutkijoita, odottaa vahvistamista.

Kuten sanottu on menettely täysin selvä jokaiselle, joka tietää edes hiukan luonnon salaisemmista voimista. Kyseessä oleva ilmiö on ja pysyy kaikesta huolimatta erittäin vaikuttavana tapahtumana. Kertomuksen päähenkilön nimi olisi lukijoilleni takeena tapahtuman todellisuudesta, jos saisin sen ilmaista.

Yllä mainitut kertomukset valaisevat vain pientä osaa näkymättömien auttajien toiminta-alasta, ja niitä kaikkia kutsuttaisiin jokapäiväisessä puheessa enkelien ilmestykseksi. Ennen kuin täysin voimme ymmärtää muita olotiloja, on meidän hyvä tuntea ne eri henkiset luokat, joihin auttajat voivat kuulua. Tehkäämme seuraavassa niistä selkoa.

IV

Auttajat

Eri luokkiin kuuluvat astraalitason asuijamet voivat siis auttaa ihmisiä. Ne voivat olla deevoja, luonnonhenkiä, niitä, joita me kutsumme kuolleiksi, tai ihmisiä, jotka elinaikanaan itsetietoisesti toimivat astraalitasolla – varsinkin adepteja ja heidän oppilaitaan.

Mutta tarkemmin tutkiessamme asiaa huomaamme, että vaikka erilaisten henkien sanotaan ottavan osaa tähän työhön ja vaikka toisinaan ne todella tekevätkin sitä, niin on useimpien osanotto sikäli vähäpätöinen, että se työ on käytännössä oikeastaan vain yhden henkiluokan huolena.

Jo se seikka, että työ on suuressa määrin suoritettava astraalitasolla tai sieltä käsin, selittää osaksi syyn. Joka aavistaa edes vähän, minkälaisia voimia adeptilla on käytössä, ymmärtää helposti, että hän työskennellessään astraalitasolla tuhlaisi voimiaan enemmän kuin etevimmät lääkärimme tai tiedemiehemme tekisivät jos käyttäisivät aikansa kivenhakkuuseen tietä tehtäessä.

Adeptin työ on korkeammilla alueilla – etupäässä devachanisen tason muodottomassa (arupa) osassa tai taivaassa, josta hän suuntaa voimansa vaikuttaakseen suoraan ihmisen yksilölliseen minään eikä pelkästään persoonallisuuteen eli siihen, mitä voi tavoittaa astraali- tai fyysisellä tasolla. Niillä voimilla, joita hän käyttää näissä ylemmissä tasoilla, hän saavuttaa suurempia, laajemmalle vaikuttavia ja pysyvämpiä tuloksia kuin kaikki ne, jotka hän käyttämällä kymmenen kertaa suurempaa voimien paljoutta voisi täällä saavuttaa. Työ on siellä sellaista, että ainoastaan adepti voi siinä täysin onnistua, sitä vastoin alemmilla tasoilla voivat – ainakin jossakin määrin – tehdä työtä ne, jotka ovat nyt sen portaan alimmilla askelmilla, joka kerran on vievä heidät adeptin asemaan.

Samat huomautukset koskevat myös deevoja. Ne kuuluvat meitä korkeampaan luontokuntaan ja siksi heidän toimintansa näyttää olevan ilman yhteyttä ihmiskunnan kanssa. Heidän keskuudessaan on kuitenkin olemassa joitakin luokkia, jotka silloin tällöin reagoivat parhaimmille pyrkimyksillemme ja vastaavat rukouksiimme, mutta he tekevät sen mieluummin mentaalitasolla kuin astraalisella tai fyysisellä tasolla – ja enimmäkseen syntymisiemme välisinä ajanjaksoina kuin maallisen elämämme aikana.

Kuten ehkä aikaisemmin on todettu, sellaista apua huomattiin annettavan parissa tapauksessa devachanisen tason alaosissa sen ajan kuluessa, jolloin teosofista käsikirjaa tehdessä siellä toimitettiin tarkkoja tutkimuksia.1 Erään kerran nähtiin deevan opettavan kuoropojalle mitä ihaninta musiikkia, toisen kerran nähtiin toiseen luokkaan kuuluvan deevan antavan opastusta tähtientieteilijälle, joka yritti ymmärtää universumin muotoa ja rakennetta.


1 C. W. Leadbeater tarkoittaa kirjoittamaansa esitystä mentaalitason elämästä nimeltä "The Mental Plane".


Nämä kaksi olivat vain esimerkkejä useista tapauksista, jolloin suuri deevakunta näkyi auttavan kehitystä eteenpäin ja toteuttavan ihmisen ylevimpiä toivomuksia kuoleman jälkeen. On sellaisiakin menettelytapoja, joiden avulla voi jo maallisenkin elämän aikana lähestyä näitä korkeampia olentoja ja saada heiltä rajattomasti tietoa, vaikka sellaiseen kanssakäymiseen on pyrittävä ennemminkin kehittymällä heidän tasolleen, kuin pyytämällä heitä laskeutumaan meidän luoksemme.

Fyysisen elämämme tavallisiin tapahtumiin deeva sekaantuu hyvin harvoin, sillä se on niin paljon tärkeämmän työn touhussa omalla tasoltaan, että se tuskin tietää meistä. Ja vaikka se toisinaan huomaa suurta inhimillistä surua tai vastoinkäymistä, mikä herättää hänessä sääliä, niin että hän koettaa jollain tavalla auttaa, hän ymmärtää epäilemättä kaukonäköisempänä, että useimmissa tapauksissa hänen sekaantumisensa kehityksen nykyisellä asteella aiheuttaisi enemmän pahaa kuin hyvää.

Epäilemättä ennen – ihmissuvun lapsuudessa – oli ajanjakso, jolloin ulkoapäin annettiin apua paljoa suuremmassa määrin kuin nyt. Siihen aikaan kun kaikki ihmissuvun buddhat, manut ja alemmat johtajat ja opettajat olivat kotoisin joko deeva-evoluution arvo-asteilta, taikka jonkin pidemmälle edistyneen planeetan täysin kehittyneestä ihmiskunnasta, nämä ylevät henget auttoivat myös sillä tavalla, josta tässä on kerrottu. Mutta mitä enemmän ihminen kehittyy, sitä soveliaammaksi hän tulee itse toimimaan auttajana ensin fyysisellä, sitten korkeammilla tasoilla. Olemme nyt saavuttaneet sen kehitysasteen, jolla ihmisten itsensä pitäisi pystyä hankkimaan näkymättömät auttajansa ja jossain määrin niin tekevätkin, antaen siten vapauden niille olennoille, jotka kykenevät tekemään vieläkin hyödyllisempää ja ylevämpää työtä.

On siis Itsestään selvää, että sellaista apua, jota tässä tarkoitetaan, antavat parhaiten erityisellä kehitysasteella olevat miehet ja naiset – eivät adeptit, sillä nämä kykenevät tekemään paljon tärkeämpää ja laajemmalle vaikuttavaa työtä, eikä liioin tavalliset, ilman erityistä henkistä kehitystä oleva henkilöt, sillä heistä ei olisi hyötyä näissä asioissa. Näiden pohdintojen perusteella saa meidät otaksumaan, että tätä auttamistyötä astraali- ja mentaalitasolla tekevät etupäässä Mestarien oppilaat, ihmiset, jotka ollen vielä kaukana mestariudesta kuitenkin ovat kehittyneet niin pitkälle, että itsetietoisesti voivat toimia mainituilla tasoilla.

Muutamat heistä ovat päässeet kyllin pitkälle täydentääkseen yhdyssiteen fyysisen ja korkeammilla tasoilla toimivan tajuntansa välillä, saavuttaen siten sen epäilemättä sellaisen aseman, että he hereillä ollessaan muistavat, mitä ovat tehneet ja oppineet näissä toisissa maailmoissa. Mutta onpa useita muitakin, jotka voimatta vielä siirtää tajuntaansa yhtenäisenä tasolta toiselle, eivät kuitenkaan tuhlaa tarpeettomasti sitä aikaa, jolloin luulevat nukkuvansa, vaan käyttävät sen jaloon ja epäitsekkääseen työhön lähimmäistensä hyväksi.

Tätä työtä aiomme tarkastella nyt lähemmin. Mutta ennen kuin käymme aiheeseemme käsiksi, otamme puheeksi väitteen, joka on usein tuotu esiin siitä puhuttaessa. Otamme myös käsitelläksemme niitä verrattain harvoja tapauksia, joissa vaikuttavat voimat ovat joko luonnonhenkiä tai ihmisiä, jotka ovat jo jättäneet fyysisen ruumiinsa.

Ihmiset, joilla vielä on puutteellinen käsitys teosofian aatteista, epäilevät usein, onko heidän luvallista auttaa henkilöä, jonka huomaavat olevan surun ja vastoinkäymisten keskellä, peläten siten sekaantuvansa karman lain ehdottoman oikeuden määräämään kohtaloon. He arvelevat itse asiassa näin: "Ihminen on nykyisessä asemassaan, siksi että hän on sen ansainnut. Hän kantaa nyt täysin luonnollisia seurauksia menneisyydessä tekemästään pahasta – mikä oikeus minulla on sekaantua suureen maailmanlakiin parantaakseni hänen tilaansa astraalisella tai fyysiselläkään tasolla?"

Nyt ne hyvät ihmiset, jotka sanovat niin, erehtyvät tietämättään hyvin suuresti, ja heidän olettamuksensa on kahdessakin suhteessa ällistyttävä. Ensiksi siinä, että luulevat tietävänsä tarkoin, minkälainen toisen ihmisen karma on ollut ja kuinka pitkäksi hänen kärsimyksensä on määrätty. Toiseksi luullessaan, että he – päiväkorennot – voisivat kokonaan tallata jalkoihinsa kosmisen lain ja jonkin tekonsa kautta estää tarpeellisen karman kärsimisen. Voimme olla täysin vakuuttuneita siitä, että suuret karman jumalat kykenevät täydellisesti hoitamaan asioitaan meidän ilman meidän apuamme, eikä meidän tarvitse pelätä, että mikään tekomme voisi vähimmässäkään määrin vaikeuttaa tai haitata heidän toimenpiteitään.

Jos ihmisen karma on sellainen, ettei häntä voi auttaa, ovat kaikki hyvää tarkoittavat ponnistuksemme riittämättömiä. Olemme kuitenkin niitä tehdessämme ansainneet itsellemme hyvän karman. Mikä toisen ihmisen karma on ollut, ei kuulu meille. Meidän velvollisuutemme on parhaimman kykymme mukaan auttaa, ja auttaminen yksistään on meidän oikeutemmekin, tulos on muissa ja korkeammissa käsissä. Miten voisimme sanoa, millainen on jonkun henkilön tila? Hänen huono karmansa on saattanut tyhjentyä vastikään, ja hän tarvitsee juuri nyt auttavaa kättä päästäkseen huolista ja alakuloisuudesta! Miksi emme siis muiden lailla voisi olla iloisia ja etuoikeutettuja tekemään tätä hyvää työtä? Jos voimme häntä auttaa, osoittaa jo se seikka, että hän on avun ansainnut. Sitä emme kuitenkaan voi koskaan tietää kokeilematta. Joka tapauksessa karman laki huolehtii itsestään, eikä meidän tarvitse sitä tehdä.

Harvassa tapauksessa saa ihmissuku apua luonnonhengiltä. Useimmat näistä olennoista karttavat ihmisen olinpaikkoja ja välttävät häntä, koska ihmisen aura ja se alituinen kiire ja levottomuus, jonka hän kaikkialla synnyttää ympärilleen, vaikuttaa heihin vastenmielisesti. Lukuun ottamatta muutamia korkeampia luokkia nämä olennot ovat sitä paitsi epäjohdonmukaisia ja vailla ajatusta, muistuttaen enemmän onnellisia, mukavissa olosuhteissa leikkiviä lapsia, kuin totisia, vastuunalaisia henkiä. Kuitenkin toisinaan sattuu, että joku heistä kiintyy ihmiseen ja tekee hänelle monta hyvää palvelusta. Tähän luomakuntaan, sen nykyisellä kehitysasteella, ei kuitenkaan sovi luottaa, jos ajatellaan säännöllistä yhteistyötä näkymättömien auttajien kanssa. Kehotamme lukijaa tutustumaan viidenteen teosofiseen käsikirjaamme seikkaperäisemmän selonteon saamiseksi luonnonhaltioista.1


1 C. W. Leadbeaterin kirja "The Astral Plane" (Astraalitaso)


Yllämainittujen lisäksi apua antavat äskettäin kuolleet, sellaiset, jotka vielä ovat astraalitasolla ja läheisessä yhteydessä maallisten asioiden kanssa, kuten edellä kerrotussa tapauksessa, jossa äiti pelasti lapsensa putoamasta kaivoon. On helposti käsitettävissä, miten tarkoin rajoitettua täytyy tällaisen avun olla. Mitä epäitsekkäämpi ja auttavaisempi ihminen on, sitä vähemmän on luultavaa, että hän kuoleman jälkeen viipyisi täydessä tajunnassaan astraalitason alemmilla asteilla, joista on helpointa päästä fyysiseen maailmaan. Lukuun ottamatta niitä tapauksia, joissa hän olisi poikkeuksellisen huono ihminen, hänen viipymisensä olisi hyvin lyhytaikainen siinä osastossa, josta yhteys maailman kanssa on mahdollinen. Ja vaikkakin hän voi vielä taivaallisesta maailmasta vaikuttaa siunauksellisesti niihin, joita hän on rakastanut maailmassa, tapahtuu se pikemmin yleisenä siunauksena kuin voimana, jolla olisi määrätty seurauksensa, sellaisissa yksityistapauksissa, joista tässä on ollut puhe.

Puolestaan monet kuolleista, jotka mielellään tahtoisivat auttaa jälkeen jättämiään läheisiään, huomaavat mahdottomaksi kaiken vaikutuksen näihin, sillä sen aikaansaamiseksi yhdeltä tasolta toisella tasolla olevaan olentoon vaaditaan joko tavattoman suurta herkkyyttä tältä olennolta tai jonkin verran tietoa ja taitoa auttajan puolelta. Vaikka silti kuolemanjälkeiset ilmestymistapaukset eivät suinkaan ole harvinaisia, on vaikea löytää edes yhtä tapausta, jossa poismennyt henkilö todella olisi tehnyt jotain hyödyllistä tai onnistunut aikaansaamaan tarkoittamansa vaikutuksen tapaamaansa ystävään tai sukulaiseen. Sellaista on luonnollisesti tapahtunut – ja paljonkin, jos otamme huomioon kaikki tapaukset, mutta ne eivät ole yleisiä suhteutettuna niiden henkien lukumäärään, jotka ovat onnistuneet näyttäytymään. Kuolleen apu on siis tavallisesti vähäinen, kuten pian selitämme, ja on tavallisempaa, että he ovat pikemminkin itse avun tarpeessa kuin kykenevät sitä toisille antamaan.

Tätä nykyä jää sen tähden suurin osa astraalisesta työstä niiden elävien ihmisten osaksi, joilla on kykyä itsetietoiseen toimintaan astraalitasolla.

V

Yliaistillisen elämän todellisuus

Niiden, jotka eivät ole tottuneet muuhun kuin 19. vuosisadan vallalla olevaan materialistiseen ajatussuuntaan, näyttää olevan vaikea uskoa ja käsittää täysin itsetietoista olemustilaa ulkopuolella fyysistä ruumista. Tosin jokainen kristitty on juuri uskonsa perusteella pakotettu uskomaan, että hänellä on sielu, mutta jos viittaatkaan siihen mahdollisuuteen, että tämä sielu olisi kyllin todellinen voidakseen tietyillä ehdoilla tulla näkyväiseksi ilman ruumista, joko eläessä tai kuoleman jälkeen, niin kymmenessä tapauksessa yhtä vastaan hän kieltäytyy pilkallisesti uskomasta aaveisiin ja väittää sellaisen ajatuksenkin olevan keskiajan hylätyn taikauskon vanhentuneita jäänteitä.

Voidaksemme ymmärtää näkymättömän auttajajoukon työtä ja ehkä itse oppia ottamaan siihen osaa, meidän pitää irtautua niistä ajatuksista, joihin nykyaika meidät kahlehtii ja pyrkiä uskomaan siihen suureen totuuteen (joka muuten on nykyään näytetty toteen monelle meistä), että fyysinen ruumis on itse asiassa vain todellisen ihmisen käyttöväline eli vaatetus. Se riisutaan ainaiseksi kuolemassa, vaan väliaikaisesti joka kerran kun nukahdamme. Nukahtaminenhan on juuri sitä, että todellinen ihminen irtautuu astraalisessa käyttövälineessään fyysisestä ruumiista.

Toistan vielä, ettei tämä ole mitään otaksumista tai kekseliästä luulottelua. Moni keskuudessamme voi täydessä tajunnassaan tehdä mainitun yksinkertaisen, maagisen tempun (ja tekeekin joka päivä eläessään) liikkuen tasolta toiselle milloin tahtoo. Jos käsitämme tämän selkeästi, ymmärrämme myös, kuinka kerrassaan irvokkaalta heistä mahtanee tuntua tuo tavallinen, ajattelematon väite, että sellainen asia on mahdoton. On niin kuin jollekin henkilölle sanoisi, ettei hän osaa nukkua ja että jos hän luulee joskus tehneensä niin, se on ollut hallusinaatiota.

Ihminen, joka ei vielä ole kehittänyt yhdyssidettä astraalisen ja fyysisen tajunnan välillä, ei kykene tahtoessaan jättämään tiiviimpää ruumistaan, ja hän unohtaakin suurimman osan siitä, mitä hänelle tapahtui hänen ollessaan poissa sen luota. Tosiasia kuitenkin on, että hän jättää fyysisen ruumiinsa joka kerran nukkuessaan ja että jokainen harjaantunut selvänäkijä voi nähdä hänet joko leijailevan fyysisen ruumiinsa yläpuolella tai harhailevan, asianhaaroista riippuen, lähempänä tai kauempana siitä.

Täysin kehittymätön henkilö liitelee tavallisesti verrattain muodottomana ja epämääräisenä lähellä fyysisen ruumiin yläpuolella, tuskin vähemmän nukuksissa kuin se, ja on huomattu, ettei häntä voi vetää pois ruumiin välittömästä läheisyydestä aiheuttamatta häiriötä, mikä itse asiassa herättää sen. Mitä pidemmälle ihminen kehittyy, sitä täsmällisemmät piirteet hänen astraaliruumiinsa saa, tullen samalla tietoisemmaksi ja siten sopivammaksi käyttövälineeksi ihmiselle. Useimpien älykkäiden ja sivistyneiden ihmisten tietoisuuden aste on jo melko korkea, ja henkisesti kehittynyt ihminen on täysin oma itsensä tässä käyttövälineessä yhtä hyvin kuin tiiviimmässäkin ruumiissaan.

Vaikka ihminen voi olla nukkuessaan täydessä tajunnassa astraalitasolla ja osaa liikkua vapaasti siellä, siitä ei vielä seuraa, että hän on valmis liittymään auttajien joukkoon. Useimmat tällä asteella olevat ihmiset ovat niin kiinni omissa ajatuksissaan – tavallisesti jatkaen samalla linjalla kuin valveilla –, että he ovat kokonaan syvissä mietteissä eivätkä tiedä mitä ympärillä tapahtuu. Monessa tapauksessa on hyvä, että niin on, sillä astraalitasolla on paljon sellaista, joka hermostuttaisi ja pelottaisi ihmistä, jolta puuttuisi se rohkeus, jonka ainoastaan täydellinen ymmärrys kaikesta siellä nähtävän oikeasta luonteesta voi synnyttää.

Toisinaan ihminen nousee itse vähitellen tästä tilasta ja herää ympärillä olevaan astraaliseen maailmaan. Paljon useammin hän kuitenkin jää siihen, kunnes joku, joka jo on siellä toimessa, ottaa hänet huostaansa ja herättää hänet. Tämä on kuitenkin teko, josta ei ole helppo vastata, sillä vaikka on verrattain yksinkertaista herättää ihminen astraalitasolla, on käytännöllisesti mahdotonta nukuttaa häntä uudelleen käyttämättä epämiellyttävää mesmeristä vaikutusta. Siten ennen kuin joku auttajien joukosta herättää uneksijan, auttajan itsensä täytyy siis olla täysin vakuuttunut siitä, että kysymyksessä olevan henkilön luonteenlaatu takaa hänen käyttävän hyväkseen sitä uutta voimaa, joka hänelle annetaan, ja myös siitä, että kyseisen henkilön tieto ja rohkeus riittävät jokseenkin varmasti, ettei mitään vahinkoa herättämisestä ei pääse tulemaan.

Näin herätetty ihminen voi, jos tahtoo, liittyä ihmiskunnan auttajien joukkoon. Täytyy kuitenkin olla selvillä siitä, ettei tästä välttämättä eikä tavallisesti seuraa kyky valveilla ollessa muistaa, mitä nukkuessa on tehnyt. Se kyky on ihmisen itsensä hankittava ja useimmissa tapauksissa se saavutetaan vasta vuosia jälkeenpäin – ehkä ei edes samassa elämässä. Onneksi kuitenkaan ruumiillisen muiston puute ei millään tavalla estä työtä ruumiin ulkopuolella, joten muistolla ei ole mitään merkitystä lukuun ottamatta sitä tyydytystä, jota ihminen valveilla ollessaan tuntee tietäessään, mitä hän nukkuessaan on tehnyt. Vain sillä, että työ tulee tehdyksi, on merkitystä – ei sillä, että meidän pitäisi muistaa, kuka sen teki.

VI

Apu oikeaan aikaan

Kaikki monipuolinen työ astraalitasolla johtaa vain yhteen ainoaan tavoitteeseen, kehityksen edistämiseen pienessäkin määrässä. Se on välistä yhteydessä alhaisimpien luontokuntien kehityksen kanssa, jota tietyillä ehdoilla on mahdollista edistää jossain määrin. Adeptijohtajamme katsovatkin, että meillä on velvollisuuksia alempia luontokuntia, sekä elementaali- että kasvi- ja eläinkuntia kohtaan, koska muutamissa tapauksissa näiden kehitys edistyy ainoastaan siinä määrin kuin ne ovat ihmisen yhteydessä tai hänen käytettävinään.

Tietysti kaikista suurin ja tärkein osa työstä on kuitenkin tarkoitettu ihmiskunnan hyväksi tavalla tai toisella. Monenkaltaista apua annetaan, ennen kaikkea pitäen silmällä ihmisen henkistä kehitystä. Sitä vastoin fyysinen avunanto, josta tämän kirjan alkupuolella puhuttiin, on sangen harvinaista. Yhtä kaikki sellaistakin silloin tällöin annetaan, ja vaikka mieluummin huomautankin mahdollisuudesta auttaa lähimmäisiämme henkisesti ja moraalisesti, voi kenties olla hyödyksi kertoa parista kolmesta tapauksesta, jolloin henkilökohtaiset ystäväni ovat antaneet fyysistä apua sellaisille, jotka ovat sitä kipeästi kaivanneet. Saamme nimittäin nähdä näistä tapauksista, missä suhteessa nämä esimerkit auttajien kokemuksista ovat niiden henkilöiden kertomuksiin, jotka ovat saaneet yliaistillista apua. Tarkoitan sellaisia kertomuksia, joita on luettavana "yliluonnollisia tapahtumia" käsittelevässä kirjallisuudessa.

Jokin aika sitten Matabele-maassa sattuneen kapinan aikana lähetettiin eräs jäsenemme laupeuden asialle, ja tämä kuvatkoon tapaa, jolla apua joskus annetaan tällä alemmalla tasolla. Siellä eräänä yönä muuan talonisäntä nukkui perheineen kaikessa rauhassa mitään tietämättä armottomasta villien joukosta, joka väijyi muutaman mailin päässä heistä murhatakseen ja ryöstääkseen. Toverimme tehtävänä oli herättää nukkuvassa perheessä tunne uhkaavasta, odottamattomasta vaarasta, ja hän huomasi, ettei se suinkaan ollut helppo tehtävä.

Yritys painaa isännän aivoihin käsitys uhkaavasta vaarasta kerta kaikkiaan epäonnistui. Koska hätätilanne näytti vaativan pikaista toimintaa, ystävämme päätti aineellistuttaa itsensä hetkeksi, että saattoi puristaa emäntää hartioista ja pyytää häntä nousemaan ja katsomaan ympärilleen. Heti nähtyään, että hänen oli onnistunut herättämään huomiota, hän katosi, eikä emäntä vielä tänäkään päivänä ole voinut saada selville, kuka naapureistaan herätti hänet sopivasti, pelastaen siten koko perheen, joka ilman tätä salaperäistä apua olisi puoli tuntia myöhemmin epäilemättä tullut tapetuksi vuoteissaan. Eikä hän voinut käsittää, miten tuon ystävän onnistui päästä sisään, kun kaikki ikkunat ja ovet oli varmasti suljettu.

Tultuaan äkillisesti herätetyksi emäntä piti varotusta unena. Hän nousi kuitenkin ja katseli ympärilleen nähdäkseen, oliko kaikki niin kuin olla piti, ja vaikkei emäntä huomannut sisällä mitään epäilyttävää, oli hän tuskin ennättänyt avata ikkunaluukun, kun hän näki taivaan punottavan kaukaisesta tulipalosta. Hän herätti heti miehensä ja muun perheen, jonka siis tämän nopean ilmoituksen avulla onnistui päästä pakoon läheiseen piilopaikkaan ennen villien joukon tuloa. Nämä hävittivät talon ja tuhosivat pellot mutta pettyivät, kun he toiveidensa vastaisesti eivät saaneet ryöstää ja tappaa ihmisiä. Pelastajan tunteet kuvitella, kun hän jonkin aikaa myöhemmin luki sanomalehdestä perheen pelastumisesta kuin ihmeen kautta.

VII

Kertomus enkelistä

Seuraava kaunis pieni kertomus kuvaa toista tapausta, jossa äsken annettiin apua fyysisellä tasolla. Sillä kertaa kuitenkin pelastui vaan yksi henki. Asia kaipaa ensin muutaman sanan selitykseksi. Eurooppalaisessa auttajajoukossamme on kaksi jäsentä, jotka olivat veljeksiä muinaisessa Egyptissä ja ovat edelleenkin lämpimästi kiintyneet toisiinsa. Nykyisissä inkarnaatioissaan on heidän iässään suuri ero: toinen on jo keski-iässä, sitä vastoin toinen on fyysisessä ruumiissaan vasta lapsi, vaikka hänen minänsä on melkoisen pitkälle kehittynyt ja lupaava. Vanhemman osalle on tietysti tullut harjoittaa ja johtaa nuorempaa salatieteellisessä työssä, jota molemmat niin sydämestään harrastavat. Kumpainenkin on täysin itsetietoinen ja toimelias astraalitasolla, siksi he voivat käyttää suurimman osan sitä aikaa, jolloin heidän karkeammat ruumiinsa nukkuvat, yhteistyöhön yhteisen Mestarinsa opastamina, ja antaa eläville ja kuolleille sellaista apua, johon heillä on voimaa.

Seuraavassa erään vanhemman auttajan kirjoittama elävä kuvaus tapauksesta.

"Kuljimme aivan toisilla asioilla, kun äkkiä kuulimme kauhean kivun tai pelon kirkaisun. ’Mikä se oli?’ kysyi Cyril. Samassa silmänräpäyksessä olimme paikalta ja näimme, että eräs 11-12-vuotias poika oli pudonnut kallionkielekkeeltä alapuolella oleville kiville ja pahasti loukkaantunut. Poika parka oli taittanut toisen käsivartensa ja jalkansa, ja mikä pahinta, hän oli saanut reiteensä syvän haavan, josta veri vuoti vuolaasti. ’Auttakaamme häntä pian, muuten hän kuolee’, huudahti Cyril.

"Tällaisten äkkiarvaamattomien tapausten sattuessa täytyy ajatella nopeasti. Tässä oli nähtävästi kaksi seikkaa otettava huomioon: verenvuoto oli tyrehdytettävä ja oli hankittava fyysistä apua. Minun tai Cyrilin oli pakko aineellistua, sillä tarvitsimme fyysisiä käsiä voidaksemme heti sitoa haavan. Sitä paitsi minusta tuntui paremmalta, että poika raukka näkisi jonkun luonaan hädässään. Arvelin, että hän olisi mieluummin Cyrilin kuin minun seurassani. Luultavasti minä puolestani voisin hankkia apua helpommin kuin Cyril, joten siis työnjako oli itsestään selvä.

"Aikeemme onnistui erinomaisesti. Materialisoin Cyrilin (sillä hän vielä osannut itse tehdä sitä), ja pyysin häntä riisumaan pojan kaulahuivin, sitomaan sen reiden ympäri sekä työntämään puutikun sen läpi. ’Eikö häneen koske kovasti?’ sanoi Cyril, mutta hän teki niin ja veri lakkasi vuotamasta. Vahingoittunut poika näytti puoleksi tajuttomalta ja pystyi tuskin puhumaan, mutta katsoessaan loistavaa pientä olentoa, joka huolestuneena kumartui hänen ylitseen, hän kysyi kuitenkin: ’Oletteko enkeli, pikku herra?’ Cyril vastasi suloisesta hymyillen: ’Ei, olen vaan poika, mutta olen tullut sinua auttamaan.’ Jätin hänet loukkaantuneen avuksi ja kiiruhdin itse pojan äidin luo, joka asui peninkulman matkan päässä sieltä.

"Oli hyvin vaikea minun oli iskostaa äidin päähän, että jotain oli hullusti ja että hänen täytyi mennä ulos ottamaan siitä selvä. Lopulta hän kuitenkin laski käsistään pannun, jota hän oli juuri puhdistamassa ja sanoi ääneen: ’En tiedä, mikä minun on, mutta minun täytyy mennä hakemaan poikaa.’ Kun hän kerran lähti liikkeelle, osasin kyllä häntä johtaa, vaikkakin se oli vaikeaa, kun samalla koko ajan ylläpidin tahdonvoimallani yhteyttä Cyriliin, jotta lapsiraukan enkeli ei yhtäkkiä häviäisi näkyvistä.

"Kun joku henkilö aineellistutetaan, muutetaan materiaa luonnollisesta tilasta toiseen, vaikuttamalla siten tilapäisesti kosmista tahtoa vastaan, mutta jos ajatus hetkeksikään siitä herpaantuu, kiiruhtaa materia salaman nopeudella takaisin luonnolliseen tilaansa. En siksi voinut kiinnittää kuin puolet huomiostani naiseen, mutta sain hänet kuitenkin menemään eteenpäin, ja hänen kuljettuaan kyseessä olleen kallionkielekkeen luo annoin Cyrilin kadota. Vaimo oli hänet kuitenkin huomannut ja nyt hänen kyläkuntansa tietää kertoa eräästä todistetusta enkelin ilmestyksestä.

"Onnettomuus tapahtui aikaisin aamulla, ja samana iltana katselin (astraalisesti), miten perheen kävi. Poikaraukan jalka ja käsivarsi olivat asetetut sijoilleen, ja suuri haava sidottu. Hän makasi vuoteellaan kalpeana ja väsyneenä, mutta oli paranemaan päin. Äidin luona oli joukko naapureita, joille hän juuri kertoi tapahtumasta, ja tarina kuulosti kummalliselta sen korvissa, joka tiesi asian todellisen kulun.

"Äiti selitti lennokkain ilmauksin, kuinka häneen äkkiä ikään kuin iski salama, tuli voimakas tunne, että pojalle oli tapahtunut jotain. Syytä ei hän itsekkään tiennyt, ja hänen täytyi lähteä poikaa etsimään. Ensin hän piti tunnettaan turhana ja koetti päästä siitä, mutta se oli mahdotonta. Hänen täytyi mennä juuri sen kallion ympäri, eikä toista tietä. Ja siten kun hän tuli kielekkeen toiselle puolelle, näki hän pojan makaavan kiviseinään nojaten ja tämän vieressä polvistuneena kaunein lapsi, minkä hän eläissään oli nähnyt, puettuna hohtavan valkoisiin vaatteisiin, punaisine poskine ja suloisine ruskeine silmineen. Lapsi hymyili hänelle taivaallisesti ja katosi seuraavassa tuokiossa. Ensin hän hämmästyi niin, ettei tiennyt mitä ajatella, vaan sitten äkkiä hänelle selvisi mikä se oli, ja hän lankesi polvilleen kiittäen Jumalaa, joka oli lähettänyt enkelinsä auttamaan hänen poikaraukkaansa.

"Sitten nosti hän pojan syliinsä kantaakseen hänet kotiin ja aikoi ottaa pois kaulahuivin, joka oli sidottu jalan ympärille, mutta poika ei sallinut sitä. Enkeli oli sitonut sen ja kieltänyt koskemasta siihen. Hänen jälkeenpäin siitä mainitessa lääkärille oli tämä sanonut, että poika aivan varmasti olisi kuollut, jos hän olisi avannut kaulahuivin.

"Sen jälkeen toisti hän, mitä poika oli kertonut. Pian tämän pudottua herttainen pieni enkeli oli tullut. Hän tiesi sen olevan enkelin, sillä ketään ei näkynyt monen kilometrin säteellä, kun hän hetkeä ennen oli ollut kallion laella. Hän ei vain ymmärtänyt, miksi ei enkelillä ollut siipiä ja miksi hän sanoi olevansa vaan poikanen. Enkeli oli sitten nostanut hänet kalliota vastaan ja sitonut hänen jalkansa ja ruvennut puhelemaan hänen kanssaan vakuuttaen, ettei hänen tarvinnut pelätä, sillä eräs henkilö oli matkalla äitiä hakemaan, joka pian olisi siellä. Enkeli oli sitten syleillyt häntä koettaen tehdä hänen olonsa mukavaksi ja oli koko ajan pitänyt pojan kättä omassa pienessä lämpimässä kädessään kertoen kauniita satuja. Niitä poika ei tarkkaan muistanut, mutta mukaansa tempaavia ne olivat, sillä hän oli melkein kokonaan unohtanut olleensa vahingoittunut, kunnes näki äitinsä tulevan. Enkeli oli sitten vakuuttanut, että hän pian tulisi terveeksi, hymyillyt ja puristanut hänen kättään ja samassa jollain tavalla hävinnyt.

"Tapahtuman jälkeen siinä kylässä tapahtui hengellinen herätys. Kirkkoherra selitti, että sellainen todistus kaitselmuksen jumalallisesta johdosta oli nähtävästi annettu heille merkiksi pilkkaajia vastaan sekä pyhien kirjojen ja kristillisen uskonnon totuuden vakuudeksi – eikä kenenkään mieleen tullut, miten valtavaa omahyväisyyttä kuvastaa tuollainen hämmästyttävä kuvastaa selitys.

"Mutta vaikutus poikaan oli epäilemättä hyvä sekä moraalisesti että ruumiillisesti. Kaikista kertomuksista päätellen hän oli ollut nuori suruton pojanvekara, mutta nyt tuntee hän aina ’oman enkelinsä’ läsnäolon eikä koskaan tahdo tehdä tai sanoa mitään karkeaa, töykeää tai vihaista, ettei enkeli näkisi tai kuulisi sitä. Hänen elämänsä ainoa suuri toive on, että hän taas kerran näkisi enkelinsä ja hän tietää, että hänen kuollessaan tulevat enkelin herttaiset kasvot ensimmäisinä toivottamaan hänet tervetulleeksi toiselle puolelle."

Tämä on tosiaankin kaunis ja liikuttava pikku kertomus. Opetus, jonka kylä ja sen kirkkoherra ovat siitä päätelleet, on harhaanjohtava. Tapahtuma on todistus siitä, että jotain on olemassa aineellisen tason yläpuolella, mikä varmasti saa aikaan kansassa enemmän hyvää kuin pahaa. Lopulta on kuitenkin äidin johtopäätös näkemästään aivan oikea, joskin hän luultavasti laajempien tietojen perusteella olisi esittänyt asian vähän toisella tavalla.

Se, joka kirjoitti edellä olevasta tapahtumasta, huomasi tutkiessaan asiaa syvemmin mielenkiintoisen yksityiskohdan, joka valaisee tuollaisten tapausten perussyyt. Tuli nimittäin selville, että pojat olivat tavanneet toisensa ennen, ja että muutamia tuhansia vuosia sitten oli toinen — se, joka putosi kaltiolta — ollut toisen orja. Hän oli kerran pelastanut herransa hengen omansa uhalla ja oli siitä syystä tullut vapautetuksi. Ja nyt kauan sen jälkeen maksaa herra velkansa samalla tavalla ja antaa sitä paitsi entiselle orjalleen korkean ihanteen ja kiihotuksen siveellisesti elämään, joka seikka mahdollisesti voi muuttaa koko hänen tulevan kehityksensä suunnan. Varma on, ettei karma jätä palkitsematta mitään hyvää työtä, joskin se näennäisesti toimii hitaasti.

VIII

Kertomus tulipalosta

Sama poikanen Cyril suoritti toisenkin pikku auttamistyön, joka muistuttaa eräitä kertomuksia ennen mainitsemissani kirjoissa. Hän kuljeskeli nähtävästi eräänä yönä vanhemman ystävänsä seurassa tavallisessa työssään, kun he huomasivat alhaalla suuren tulipalon kauhean loimun ja laskeutuivat samassa katsomaan, voisivatko olla mitenkään avuksi.

Erään ison järven rannalla sijaitseva tavattoman suuri majatalo oli liekkien vallassa. Tätä monikerroksista rakennusta ympäröi kolmelta puolen kukkia ja puita kasvava puutarha ja neljänneltä puolelta järvi. Molemmat kylkirakennukset ulottuivat suoraan järveen ja niiden päissä olevat suuret balkongit jatkuivat melkein veden yli niin, että kumpaisellekin puolelle vaan jäi vain kapea käytävä ikkunoiden alle. Portaat ja hissi olivat kaikki seinien sisäpuolella, joten tuli heti irti päästyään levisi uskomattoman nopeasti, ja ennen kuin ystävämme sen näkivät astraalisella retkellään, olivat jo mainittujen kolmen rakennuksen keskikerrokset ilmiliekeissä.

Onneksi kaikki asukkaat olivat pientä poikaa lukuun ottamatta jo pelastetut, vaikka muutamat heistä olivat saaneet hyvin pahoja palovammoja. Kyseinen pieni poika oli jäänyt erääseen vasemman kylkirakennuksen yläkerran huoneeseen, ja vanhempien ollessa tanssiaisissa ja tietämättöminä koko tulipalosta ei luonnollisesti kukaan muukaan tullut ajatelleeksi häntä, ennen kuin oli liian myöhäistä. Tuli oli päässyt niin valloilleen sen kylkirakennuksen keskikerroksessa, ettei olisi ollut enää mitään tehtävissä, vaikka joku olisi muistanut pojan. Tämä ei edes tiennyt vaarasta, sillä paksu, tukahduttava savu oli vähitellen täyttäessään huoneen tehnyt unen yhä syvemmäksi, kunnes poika oli miltei tiedoton. Tässä tilassa hänet huomasi Cyril, jota hädässä ja vaarassa olevat lapset erityisesti näyttävät vetävän puoleensa. Cyril koetti ensin turhaan saada läsnä olevista jotakuta muistamaan pojan olemassaolo. Mutta koska joka tapauksessa heidän olisi ollut lähes mahdotonta auttaa häntä, se tuntui ajan tuhlaukselta. Kuten aiemminkin vanhempi auttaja aineellistutti Cyrilin tuohon huoneeseen, jättäen hänen tehtäväkseen koettaa herättää puoleksi tajuton lapsi. Pitkään yritettyään hän onnistui siinä jonkin verran, mutta poika oli kuitenkin edelleen sekava ja vain puoleksi hereillä, joten hänet täytyi vetää ulos, auttaa ja taluttaa joka askeleella. Molemmat pojat ryömivät ensin ulos kylkirakennuksen läpi kulkevaan keskikäytävään, kunnes Cyril huomasi savun ja liekkien alkavan tunkeutua oven läpi, joten siitä olisi ollut fyysisen ruumiin mahdotonta kulkea. Ja hän veti autettavan pojan takaisin huoneeseen ja auttoi hänet ikkunasta kivireunukselle, joka jalan levyisenä kulki juuri ikkunoiden alta. Tätä pitkin hänen onnistui taluttaa toverinsa, itse puoleksi pysytellen tasapainossa ulkoreunalla, puoleksi leijaillen ilmassa, mutta itse aina asettuen reunimmaiselle puolelle suojellakseen toista poikaa pyörtymästä ja estääkseen häntä pelkäämästä putoavansa. Kylkirakennuksen järvenpuoleisessa osassa näytti tuli levinneen vähiten, ja siellä kiipesivät pojat sisään ikkunasta päästen taas samaan käytävään ja toivoivat, että täällä vielä voisi kulkea portaita myöten. Mutta tämäkin rakennuksen puoli oli täynnä tulta ja savua. Siksi ryömivät he takaisin käytävää pitkin, ja Cyril käski toverinsa pitämään suutaan lähellä lattiaa. Siten pääsivät he ristikoilla varustetun hissin luo, joka kulki majatalon kaikkien kerrosten läpi.

Vaikka itse hissi oli kuitenkin alhaalla pohjakerroksessa, heidän onnistui kiivetä alas pitkin ristikoita konehuoneen sisäpuolelle, kunnes pääsivät hissin katolle. Tässä tukkeutui tie, mutta onneksi Cyril huomasi oviaukon, joka vei konehuoneesta jonkinlaiseen välikerrokseen heti pohjakerroksen päällä. Sen kautta pääsivät he johonkin käytävään, jonka poikki he kulkivat pikku pojan ollessa puoleksi tukehtuneena savusta. Sitten he menivät käytävän päässä olevan huoneen läpi, ja kiivettyään ikkunasta ulos he pääsivät vihdoin puutarhan puolella koko pohjakerrosta ympäröivän kuistin katolle.

Sieltä oli helppo laskeutua alas verannan tukipylväitä myöten puutarhaan, mutta sielläkin kuumuus oli hirvittävä ja oli vaara joutua pian kaatuvien seinien alle. Cyril koetti siksi viedä holhokkiaan ensin toisen sitten toisen kylkirakennuksen päädyn ympäri, mutta kummallakin puolella oli tuli jo päässyt seinän läpi, niin että edellä mainittua ahdasta rantakäytävää myöten oli mahdoton kulkea. Lopuksi he pakenivat erääseen huviveneeseen. Se oli kiinnitetty portaisiin, jotka johtivat puutarhan päässä, järven rannalla olevasta laiturintapaisesta veteen, ja irrotettuaan veneen he soutivat järvelle.

Cyrilin tarkoitus oli soutaa palavan rakennuksen ympäri ja laskea pelastamansa poika maalle. Mutta päästyään jonkin matkan päähän sattui heidän läheltään kulkemaan laiva, josta heidät huomattiin. Koko maisema oli palavan majatalon valaisema, niin että kaikki näkyi selvänä kuin kirkkaassa päivänvalossa.

Laiva laski veneen luo ottaakseen pojat vastaan, mutta laivan miehistö ei löytänytkään kuin yhden, vaikka oli nähnyt kaksi poikaa, sillä Cyrilin vanhempi ystävä oli samassa silmänräpäyksessä auttanut hänet takaisin astraaliseen muotoonsa, hajottaen sen tiiviin materian, joka hetkeksi oli muodostanut aineellisen ruumiin. Siksi hän oli taas näkymätön.

Toista poikaa etsittiin tietysti perusteellisesti, mutta kun hänestä ei näkynyt jälkeäkään, pidettiin varmana, että hän oli pudonnut järveen ja hukkunut juuri, kun laiva saapui heidän luokseen.

Lapsi, joka pelastettiin, menetti kokonaan tajuntansa heti laivaan päästyään, niin ettei häneltä voitu saada mitään selvitystä. Ja toivuttuaan hän ei voinut muuta sanoa, kuin että hän oli nähnyt toisen pojan juuri ennen laivan tuloa, mutta ei osannut kertoa enempää.

Laiva oli matkalla erääseen paikkaan noin kahden päivämatkan päähän palopaikalta, ja kesti noin viikon ennen kuin pelastettu poika voitiin viedä vanhempiensa luo. Nämä tietysti luulivat pojan kuolleen liekkeihin, sillä vaikka astraalisesti oli koetettu painaa heidän mieleensä tieto, että poika oli pelastettu, huomattiin mahdottomaksi saada heidät käsittämään sitä. Voimme vain kuvitella heidän ilonsa suuruuden, kun he näkivät poikansa elossa jälleen.

Poika on yhä hyvissä voimin ja onnellinen, eikä koskaan väsy kertomasta ihmeellisestä seikkailustaan. Monet kerrat suree hän rakasta ystäväänsä, joka pelasti hänet ja hävisi niin salaperäisesti juuri, kun kaikki vaara näkyi olevan ohi. Mutta onpa hän joskus uskaltanut arvellakin, että ystävä ehkä ei kuitenkaan ole kuollut ja että hän ehkä oli satuprinssi, mikä ajatus tietysti saa vanhemmat ihmiset hymyilemään säälistä. Karmallista sidettä hänen ja pelastajansa välillä ei ole vielä selvitetty, mutta ei ole epäilystäkään, että sellainen on olemassa.

IX

Aineellistuminen ja heijastusvaikutus

Kun tutkijat kuulevat edellä kerrotun kaltaisesta tapauksesta, he monesti tahtovat ottaa selvää siitä, ovatko näkymättömät auttajat itse kokonaan turvassa, tällaisten kuolemanvaarallisten tilanteiden sattuessa. Oliko tuo poika, joka oli aineellistettu pelastaakseen toisen pojan palavasta rakennuksesta, itse vaaralle alttiina? Ja olisiko pelastajan fyysinen ruumis voinut kärsiä heijastusvaikutuksesta (reperkussiosta) tavalla tai toisella, jos aineellistettu ruumis olisi kulkenut liekkien läpi tai pudonnut siltä korkealta kivireunukselta, jonka laidalla hän huolettomasti käveli. Koska tiedämme, että side aineellistetun muodon ja fyysisen ruumiin välillä on kyllin läheinen tehdäkseen heijastusvaikutuksen mahdolliseksi, on luonnollista ajatella, että tässäkin tilanteessa olisi voinut sattua niin.

On hyvin vaikea käsitellä kysymystä heijastusvaikutuksesta, emmekä suinkaan pysty vielä täysin selittämään siitä johtuvia ainutlaatuisia ilmiöitä. Mutta voidaksemme paremmin ymmärtää asiaa, on ehkä tarpeen, että olemme selvillä sympaattisia värähtelyjä koskevista laeista useammalla kuin yhdellä tasolla. Tehtyjen havaintojen perusteella tunnemme muutamia ehtoja, jotka ovat välttämättömiä sellaisten aikaansaamiseksi, ja toisia, jotka tekevät mahdottomaksi niiden syntymisen. Tässä tapauksessa voimme pitää varmana sen olleen mahdotonta.

Voidaksemme käsittää, miksi niin on, tulee meidän muistaa, että on ainakin kolme aivan erilaista aineellistumismuotoa, mikä on tuttua jokaiselle laajemmalti spiritismiin perehtyneelle. Tarkoitukseni ei ole tässä yhteydessä selittää lähemmin, mitä kukin näistä kolmesta eri lajista saa aikaan. Huomautan vain siitä ilmeisestä tosiasiasta, että ne ovat olemassa.

1. On aineellistumismuoto, jota tavallinen fyysinen silmä ei näe, vaikka se on käsiin kosketeltava. Sitä lajia ovat ne näkymättömät kädet, jotka istunnoissa niin usein taputtelevat käsivarrelle tai silittelevät kasvoja ja jotka kuljettelevat fyysisiä esineitä ilman läpi tai koputtelevat pöytään, vaikka tietysti molemmat viimeksi mainitut ilmiöt voidaan saada helposti aikaan aivan ilman mitään aineellistettua kättä.

2. Toinen aineellistumismuoto näkyy, mutta ei tunnu. Se on se henki-muoto, jonka läpi käsi käy kuin tyhjän ilman. Joissakin tapauksissa on tämä muoto epäselvä, eikä sitä voi käsin tuntea, toisissa taas se näkyy niin normaalina, ettei sen kiinteyttä voi kukaan epäillä ennen kuin siihen koskee.

3. Täydellinen aineellistumismuoto sekä näkyy että tuntuu eikä ole ainoastaan ulkonaisesti kuolleen ystävämme näköinen, vaan voi puristaa kättämmekin lujasti aivan normaalisti.

On paljon todistuksia siitä, että heijastusvaikutus on mahdollinen tietyin ehdoin kolmannen lajin aineellistumisen sattuessa. Mutta mitä tulee toisen ja ensimmäisen lajin aineellistumiseen, se ei mitenkään ole varmaa. Auttaja-pojan tapauksesta kohdalla voimme pitää hyvin mahdollisena, ettei aineellistuminen ollutkaan kolmatta lajia. Nimittäin aina pidetään tarkoin silmällä, ettei käytetä enempää voimaa kuin mikä on aivan välttämätöntä tarkoitetun tuloksen saavuttamiseksi, ja on selvää, että vähemmän energiaa tarvitaan sellaisen osittaisen aineellistumisen aikaan saamiseksi, jota kutsumme ensi- ja toisluokkaiseksi. Todennäköisesti vain käsivarsi, johon poika tukeutui, oli fyysisesti kiinteä, ja muu ruumis, vaikka se näyttikin täysin luonnolliselta, olisi kokeiltaessa osoittautunut vähemmän todelliseksi.

Tämän lisäksi on toinenkin kohta, joka vaatii huomiotamme. Täydellisen aineellistumisen sattuessa, olkoonpa kyseinen henkilö elävä tai kuollut, on sitä varten pitänyt hankkia jonkinlaista fyysistä materiaa. Spiritistisessä istunnossa sitä on saatu suuressa määrin meedion eetteriruumiista, joskus fyysisestäkin. Tästä on dokumentoitu tapauksia, jolloin meedion ruumiinpaino on vähennyt merkittävästi tällaisten ilmiöiden sattuessa.

Johtavat henget käyttävät istunnoissa tätä menettelytapaa yksinkertaisesti siksi, että pätevän meedion käytössä se on helpoin tapa saada aikaan aineellistumista. Siten syntyy tiivis yhdysside meedion ja aineellistetun ruumiin välille, niin että se ilmiö, jota (vaikka ymmärrämme sitä hyvin epätäydellisesti) kutsumme heijastusvaikutukseksi, esiintyy tässä selkeimmässä muodossaan. Jos esimerkiksi aineellistetun ruumiin käteen hierotaan liitua, se on myöhemmin meedion kädellä, vaikka häntä koko aika on pidetty suljettuna erityiseen kaappiin sellaisten olosuhteiden vallitessa, ettei mikään petos ole voinut tulla kysymykseen. Jos aineellistettua muotoa haavoitetaan, haavasta on täsmällinen kopio meedion ruumiin vastaavassa osassa. Voipa vielä joskus ruokakin, jonka henkimuoto on nauttinut, kulkeutua meedion ruumiiseen – olen kerran ollut todistamassa tällaista tapahtumaa.

Kuvailemassamme tapauksessa asia on täysin toinen. Cyril oli tuhansien peninkulmien päässä nukkuvasta fyysisestä ruumiistaan, ja siksi hänen ystävänsä olisi ollut mahdotonta hankkia eetterimateriaa siitä. Lisäksi ne ohjesäännöt, joiden mukaan kaikki Viisauden Mestarien oppilaat toimivat ihmisten avuksi, olisivat epäilemättä estäneet häntä saattamasta kenenkään ruumista – edes mitä jaloimman asian hyväksi – niin suuren purkauksen alaiseksi. Sitä paitsi se olisi ollut täysin tarpeetonta, sillä paljon vaarattomampi menettelytapa, tarvittaessa aineellistuttaminen, jota auttajat poikkeuksetta käyttävätkin, on aina mahdollinen. Tiivistetään nimittäin riittävä määrä materiaa ympäröivästä eetteristä, vieläpä fyysisestä ilmastakin. Tämä toimenpide on epäilemättä tavallisen istuntoihin osallistuvan henkilön voimien ulottumattomissa, mutta ei tuota vaikeuksia okkulttisen kemian tutkijalle.

Mutta huomaa, mikä ero on saavutetuissa tuloksissa! Meediota käytettäessä aineellistettu muoto on mitä lähimmässä yhteydessä fyysisen ruumiin kanssa, muodostuneena sen substanssista, ja kykenee siksi aikaansaamaan kaikki heijastusvaikutuksesta johtuvat ilmiöt.

Auttajien menettelytapaa käytettäessä syntyy niin ikään täydellinen fyysisen ruumiin kuva, mutta sen on saanut aikaan mentaalinen tahdonvoima materiasta, joka on kokonaan erilainen kuin ruumis, eikä se synnytä heijastusvaikutusta enempää kuin saman ihmisen marmorikuva.

Siitä seuraa, että auttaja-pojalle olisi ollut aivan vaaratonta kulkea liekkien läpi tai pudota korkealta ikkunalaudalta ja että toisessa tapauksessa saattoi auttajaryhmän jäsen aineellistettuna, tekemättä vahinkoa fyysiselle ruumiilleen, hukkua uppoavassa laivassa (kertomus tästä seuraa Xl luvussa).

Molemmista edellä kerrotuista tapauksista huomaamme, ettei Cyril osannut aineellistuttaa itseään vaan vanhemman ystävän piti tehdä se hänen puolestaan. Vielä yksi hänen kokemuksensa ansaitsee tulla kerrotuksi, sillä silloin hän osasi tehdä itsensä näkyväiseksi päättäväisen tahdonponnistuksen ja voimakkaan säälintunteen avulla – se tapaus muistuttaa hieman aikaisemmin kerrottua tapausta, jossa äidin rakkaus teki hänelle mahdolliseksi aineellistuttaa itsensä pelastaakseen lastensa elämän.

Vaikka se saattaa näyttää selittämättömältä, luonnossa on epäilemättä olemassa joka tasolla tämä tahdon hämmästyttävä voima materian yli, niin että jos voima on vain kyllin suuri, käytännössä mikään ei tulos ole mahdotonta saavuttaa ainoastaan suoranaisella tahdon ponnistuksella ilman tietoa tai ajatustakaan tavasta, jolla se on tehtävä. On kylliksi esimerkkejä siitä, että sellainen taito on olemassa aineellistumisia tehtäessä, vaikka se tavallisesti on opittava kuten kaikki muu. Epäilemättä tavallisen ihmisen olisi ilman etukäteen harjoittelua yhtä vaikea aineellistuttaa itseään astraalitasolta kuin soittaa viulua ilman opettelua, vaikka yksittäisiä poikkeustapauksia voi sattua, kuten seuraavasta kertomuksesta näemme.

X

Kaksi veljestä

Seuraava kertomus on julkaistu The Theosophical Reviewin vuoden 1897 marraskuun numerossa. Se on siinä kuvattu elävästi ja yksityiskohtaisemmin kuin tässä on esitetty. Kehotan lukijaa tutustumaan siihen, sillä tässä tuodaan esille ainoastaan pääpiirteet, niin selvästi ja lyhyesti kuin mahdollista. Nimet ovat tietysti muutettu, mutta tapahtuma on kerrottu tarkasti.

Draamamme päähenkilöinä esiintyy kaksi veljestä maaseudulta, joista toinen, Lancelot nimeltään, oli 14 vuoden ja toinen, Walter, 11 vuoden vanha. He olivat kumpikin kunnon poikia, reippaita ja miehekkäitä kuten sadat muut maassamme, eikä heillä nähtävästi ollut mitään psyykkisiä ominaisuuksia, paitsi että heidän suonissaan virtasi paljon kelttiläistä verta. Huomattavin piirre heissä oli ehkä se syvä rakkaus, joka sitoi heidät toisiinsa. He olivat aivan erottamattomat, toinen ei tahtonut mennä minnekään ilman toista ja nuorempi ihaili vanhempaa pienten poikien lailla.

Eräänä onnettomana päivänä Lancelot putosi poninsa selästä ja kuoli, ja Walterille maailma muuttui tyhjäksi. Lapsen suru oli niin todellinen ja syvä, ettei hän voinut syödä eikä nukkua, eivätkä hänen äitinsä ja lastenhoitaja tienneet, mitä tehdä hänen suhteensa. Hän välitti yhtä vähän lohdutuksesta kuin moitteista. Kun hänelle sanottiin, että hänen surunsa oli syntiä ja että hänen veljensä oli taivaassa, sanoi hän vain, ettei hän voinut olla siitä varma, ja jos se olikin totta, tiesi hän, ettei Lancelot voinut olla taivaassa onnellinen ilman häntä niin kuin ei hänkään maan päällä ilman Lancelotia.

Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, oli lapsiraukka todellakin kuolemaisillaan surusta, ja vielä liikuttavampaa oli, että aivan Walterin tietämättä, veli seisoi hänen vierellään koko ajan nähden hänen kärsimyksensä, ollen itse epätoivoinen, koska kaikki yritykset koskea veljeä ja puhua hänelle eivät onnistuneet.

Asiat olivat tässä mitä onnettomimmassa tilassa vielä kolmantena iltana onnettomuuden jälkeen, jolloin Cyrilin huomio kiintyi veljeksiin – hän ei itsekään tiedä mistä syystä. "Satuin vain kulkemaan siitä ohi", sanoi hän. Varmaankin säälin mestarien tahto johti hänet paikalle.

Walter-raukka makasi yksinään, uupuneena ja toivottamana, eikä saanut unta. Hänen tietämättään sureva veli seisoi koko ajan hänen vieressään. Vapaana lihan siteistä Lancelot saattoi nähdä Cyrilin ja puhua hänen kanssaan, niin että Cyrilin ensimmäinen tehtävä oli lieventää hänen suruaan lupaamalla ystävänä auttaa häntä pääsemään veljen yhteyteen.

Heti kun toivo oli piristänyt kuolleen pojan mieltä, Cyril kääntyi elossa olevan veljen puoleen ja koetti kaikin voimin saada häntä käsittämään, että veli oli hänen luonaan, ei kuolleena vaan elävänä, rakastaen häntä kuten ennenkin. Mutta kaikki hänen ponnistelunsa olivat turhia. Syvä, raskasmielinen apatia täytti niin Walter-rukan mielen, ettei mikään ulkoinen vaikutus voinut siihen tunkeutua, eikä Cyril tiennyt mitä tehdä. Nähdessään tämän surun hänet valtasi niin suuri myötätunto ja niin luja oli hänen päätöksensä auttaa tavalla tai toisella ja millä hinnalla hyvänsä, että hän yhtäkkiä huomasi kykenevänsä koskettelemaan ja puhuttelemaan surun murtamaa lasta – tänäkään päivänä ei hän osaa selittää, miten se tapahtui.

Jättäen vastaamatta Walterin kysymyksiin, kuka hän oli ja miten hän oli päässyt sinne, hän meni suoraan asiaan kertoen, että Walterin veli seisoi hänen vieressään yrittäen toistuvasti vakuuttaa, ettei hän ollut kuollut vaan eli ja halusi kiihkeästi auttaa ja lohduttaa veljeään. Pieni Walter olisi kovin mielellään tahtonut uskoa häntä vaan tuskin uskalsi toivoa. Mutta Cyrilin innokkaat vakuuttelut voittivat lopulta hänen epäilyksensä ja hän sanoi: "Uskon sinua, koska olet niin hyvä, mutta jos edes voisin nähdä hänet, silloin tietäisin itse ja olisin täysin vakuuttunut. Tai jos edes voisin kuulla hänen äänensä sanovan, että hän on onnellinen, en surisi, paitsi ehkä hiukkasen sitten kun hän menisi taas pois."

Vaikkakin Cyril oli aloitteleva toimessaan, hän tiesi varmasti Walterin toivomuksen olevan sellaisen, että siihen tuskin suostuttaisiin, ja hän aikoi juuri pahoitellen sanoa sen hänelle. Silloin hän äkkiä tunsi lähellään Hengen, jonka kaikki auttajat tuntevat, ja vaikkei sanaakaan puhuttu, hänelle selvisi heti, että sen sijaan, mitä hän oli aikonut sanoa, hän sai luvata Walterille sen lahjan, jota tämän sydän kaipasi. "Odota kunnes palaan, niin saat nähdä hänet", sanoi hän ja hävisi.

Pelkkä mestarin äänetön viittaus oli selvittänyt hänelle, mitä hänen tuli tehdä ja kuinka se oli tehtävä, ja hän kiiruhti noutamaan vanhemman ystävänsä, joka niin usein ennenkin oli auttanut häntä. Tämä vanhempi mies ei ollut vielä mennyt levolle yöksi, ja kuultuaan Cyrilin kiireellisen kutsun hän seurasi tätä aikaa kadottamatta, ja muutaman minuutin kuluttua he olivat Walterin vuoteen ääressä. Lapsi raukka alkoi jo uskoa, että kaikki oli ollut suloista unta, ja oli liikuttavaa nähdä hänen ilonsa ja helpotuksensa Cyrilin tullessa taas näkyviin. Vielä kauniimpi näky oli hetkeä myöhemmin. Mestarin sanaa totellen vanhempi mies aineellistutti innokkaasti odottavan Lancelotin, ja elävä ja kuollut seisoivat vielä kerran käsi kädessä.

Nyt oli veljesten suru todellakin muuttunut sanoinkuvaamattomaksi iloksi ja yhä uudelleen molemmat vakuuttelivat, etteivät he enää koskaan tuntisi surua, sillä nyt he tiesivät, ettei kuolemalla ollut valtaa erottaa heitä. Heidän iloaan ei himmentänyt sekään, että Cyril selitti vanhemman ystävänsä neuvosta ja hellävaroen heille, ettei tämä ihmeellinen fyysinen jälleennäkeminen voisi uudistua. Mutta Lancelot saisi kyllä koko päivän olla Walterin luona, vaikkei tämä voisi häntä nähdä, ja joka yö Walter saisi lähteä ruumiistaan ja olla itsetietoisesti veljensä kanssa yhdessä.

Kun väsynyt Walter raukka sen kuuli, nukahti hän kohta koettaakseen, oliko se totta ja hämmästyi huomatessaan, millä ennen kokemattomalla nopeudella hän lensi veljensä kanssa tutusta paikasta toiseen. Cyril varotti huomaavaisesti häntä, että luultavasti seuraavana aamuna hän olisi unohtanut suurimman osan tästä vapaammasta elämästään. Mutta hänellä oli harvinaisen hyvä onni, ja hän ei unohtanutkaan sitä niin kuin niin monille meistä käy. Ehkä tuo suuri ilo oli jollakin tavalla herättänyt ne uinuvat psyykkiset ominaisuudet, joita kelttiläisessä veressä löytyy. Joka tapauksessa häneltä ei unohtunut pieninkään seikka siitä, mitä oli tapahtunut, ja seuraavana aamuna hän kertoi ihmeellisen tarinan, joka surun täyttämässä talossa ei oikein ymmärretty.

Vanhemmat luulivat surun pimentäneen hänen järkensä, ja kun hän nyt on heidän ainoa perillisensä, he odottavat jatkuvasti pelolla muita mielenhäiriön merkkejä, joita onneksi ei ole näkynyt. He ajattelevat edelleen, että häntä vaivaa tuon asian suhteen sairaalloinen mielikuvitus, vaikka he tunnustavatkin sen harhakuvitelman pelastaneen hänen elämänsä. Mutta hänen vanha, katolilainen hoitajattarensa uskoo varmasti, että kaikki mitä poika sanoo on totta ja että Jeesus, joka kerran itsekin oli lapsi, tunsi sääliä tätä toista lasta kohtaan, joka oli kuolemaisillaan surusta, ja lähetti enkelinsä tuomaan hänen veljensä kuolleiden valtakunnasta hänen luokseen palkinnoksi rakkaudesta, joka oli kuolemaa vahvempi. Välillä kansan taikausko on paljon lähempänä totuutta kuin sivistyneiden epäily.

Teosofian kauneimpia tunnusmerkkejä on se, että se esittää järkeenkäyvästi ihmisille sen, mikä todella oli heille avuksi ja hyödyksi niissä uskonnoissa, joista ovat vieraantuneet. Moni sokean uskon ahtaudesta vapautunut ja järjen ja havainnon siivin vapaampaan ja jalompaan ajatuselämään noussut tuntee saavuttaessaan tämän kunniakkaan voiton samalla kadottaneensa jotain: jättäessään lapsuutensa uskon hävisi häneltä paljon elämän kauneutta ja runollisuutta.

Ei kuitenkaan ole lainkaan vaikeata ymmärtää, miksi Lancelot ei voinut ilmestyä veljelleen, sillä se on aivan luonnollista. Ihme oli siinä, että Cyril osasi aineellistuttaa itsensä, eikä siinä, että Lancelot ei osannut. Luultavasti Cyrilin rakkauden ja säälin tunteet olivat syvemmät, ja hän tiesi varmasti, mitä hän tahtoi tehdä ja että aineellistuminen on ylimalkaan mahdollista. Hän myös tiesi suunnilleen, kuinka se oli tehtävä, jota vastoin Lancelot ei tiennyt siitä mitään silloin, vaikka nyt hän tietää.

Jatkuu....

Omatunto – 1906 (n:o 15, 16, 18, 19, 20, 21), 1907 (tammi-, helmi- & maaliskuu)

Englanninkielinen alkuteos


Etusivu

Sekalaiset