CHOHANIN1 NÄKEMYS T.S:STA
Lyhennelmä Chohanin viime yönä esittämistä ajatuksista, jotka koskevat hänen näkemystään T.S:sta. Oma kirjeeni, vastaus kirjeeseenne, seuraa pian. – K.H. [V. 1881]
Julistamamme opin ollessa ainoa oikea sen on esittämämme
aineiston nojalla lopulta voitettava, kuten jokaisen muun totuuden. On kuitenkin
ehdottoman välttämätöntä juurruttaa se vähitellen mieliin korostaen sen
teorioita – kiistattomia tosiasioita niille, jotka tietävät – suoranaisin
päätelmin ja todistein, jotka on johdettu nykyaikaisesta eksaktista
tieteestä. Tästä syystä ev. H.S.O:ia, joka on keskittynyt buddhalaisuuden
elvyttämiseen, voidaan pitää oikealla teosofisella polulla työskentelijänä
paljon paremmin kuin jotakuta muuta, joka ottaa päämääräkseen okkulttiseen
tietoon tähtäävän kiihkeän halunsa tyydyttämisen. Buddhalaisuus, josta on
karsittu pois sen taikauskot, on ikuinen totuus, ja se, joka pyrkii viime
mainittuun, pyrkii teo-sofiaan, jumal-viisauteen, joka on totuuden synonyymi.
Jotta oppimme todella vaikuttaisivat ns. moraalisiin
sääntöihin eli vilpittömyyden, puhtauden, kieltäymyksen, rakkauden yms.
ihanteisiin, meidän on tehtävä teosofiaa koskeva tieto yleiseksi. Ei
yksilöllinen ja päämääräksi asetettu nirvânan (kaiken tiedon ja
ehdottoman viisauden huipun) saavuttamistarkoitus, mikä on ainoastaan
laajentunutta ja häikäisevää itsekkyyttä, vaan todellinen uhrautuva
pyrkimys lähimmäisemme johtamiseksi oikealle polulle ja mahdollisimman monen
kanssaolentomme hyödyttäminen sillä, tekee ihmisestä todellisen teosofin.
Ihmiskunnan älylliset osat näyttävät kiinteästi
jakautuvan kahteen luokkaan, joista toinen tiedottomasti valmistaa itselleen
väliaikaisen tyhjäksi tulemisen eli tiedottomuuden tilan pitkiä ajanjaksoja
sen vuoksi, että on tahallisesti luopunut älystään ja vanginnut sen
yltiöhartauden ja taikauskon ahtaisiin uomiin, mikä ei voi olla johtamatta
älyprinsiipin täydelliseen epämuotoisuuteen. Ja toinen hillittömästi
tyydyttäen eläimellisiä halujaan alistuu harkiten tyhjäksi
tulemiseen, puhtaaseen ja yksinkertaiseen, epäonnistumisen sattuessa ja
tuhansien vuosien alennukseen fyysisen hajoamisen jälkeen. Tuollaiset
"älylliset luokat", jotka vaikuttavat tietämättömiin joukkoihin,
joita he vetävät puoleensa ja jotka pitävät heitä jaloina ja seurattavina
esimerkkeinä, alentavat ja turmelevat moraalisesti niitä, joita heidän
pitäisi suojella ja ohjata. Alhaisen taikauskon ja vielä alhaisemman karkean
materialismin välissä totuuden kyyhkysellä on tuskin tilaa, missä lepuuttaa
väsyneitä jalkojaan.
Teosofian on aika astua näyttämölle. Teosofien lapset
tulevat todennäköisesti vuorostaan pikemmin teosofeiksi kuin joiksikin muiksi.
Ei kukaan totuuden sanansaattaja eikä profeetta ole koskaan elämänsä aikana
saavuttanut täydellistä voittoa, ei Buddhakaan; Teosofinen Seura valittiin
kulmakiveksi, tulevan ihmisyysuskonnon perustaksi. Asetetun päämäärän
saavuttamiseksi määrättiin toimeenpantavaksi suurempi, viisaampi ja varsinkin
suopeampi korkean ja alhaisen, yhteiskunnan alfan ja omegan sekoitus. Valkoisen
rodun tulee ensimmäisenä ojentaa käsi yhteenkuuluvuuden merkkinä mustille
kansoille, sanoa halveksittuja neekeriraukkoja veljiksi. Tämä näkökanta ei
ehkä miellytä kaikkia, mutta tätä periaatetta vastustava ei ole teosofi...
Ottaen huomioon yhä kasvavan voitonriemun ja samanaikaisesti
vapaa-ajattelun ja vapauden (Elipfas Levi olisi sanonut sitä
yleismaailmalliseksi Saatanan hallitukseksi) väärinkäytön, kuinka ihmistä
taistelunhaluisine luonnollisine vaistoineen voidaan estää
ennenkuulumattoman julmuuden ja suunnattomien rikosten, kauheuksien,
vääryyksien sekä tyrannian jne. tuottamisesta, ellei veljeyden ja Buddhan
esoteeristen oppien käytäntöön soveltamisen avulla.
Sillä kuten jokainen tietää, täydellinen vapautuminen
kaiken läpäisevän voiman eli lain vallasta, sen jota teistit sanovat
Jumalaksi ja kaikkien aikojen filosofit Buddhaksi, jumalaiseksi viisaudeksi ja
valaistumiseksi tai teosofiaksi, merkitsee myös vapautumista inhimillisestä
laista. Kerran vapautuneena dogmaattisten tulkintojen, persoonallisten nimien,
antropomorfisten käsitysten ja palkattujen pappien kuolleesta painolastista
kaikkien uskontojen perusopit todetaan samoiksi esoteeriselta tarkoitukseltaan.
Osiris, Krishna, Buddha ja Kristus osoittautuvat yhden ja saman nirvânaan
johtavan loistavan valtatien eri nimiksi.
Mystinen kristillisyys, ts. kristinusko, joka opettaa
lunastusta ihmisen oman seitsemännen prinsiipin avulla – vapaan
para-âtman (Augoeides), jota jotkut sanovat Kristukseksi, toiset Buddhaksi ja
vastaavasti uudestisyntymiseksi tai jälleensyntymiseksi hengessä –, on juuri
sama totuus kuin mystisen buddhalaisuuden nirvâna. Kaikkien meidän on
vapauduttava omasta egostamme, harhanomaisesta, näennäisestä itsestämme,
tunnistettava todellinen itsemme yliaistillisessa jumalaisessa elämässä.
Mutta ellemme olisi itsekkäitä, meidän tulisi yrittää saada muut ihmiset
näkemään tämä totuus, tuntemaan tämä yliaistillinen itse, jokaisen
saarnaajan Buddha, Kristus tai Jumala. Tämän vuoksi myös eksoteerinen
buddhalaisuus on varmin tie johtamaan ihmisiä yhtä esoteerista totuutta kohti.
Niin kristillisessä ja muhamettilaisessa kuin pakanallisessa maailmassakin
halveksitaan oikeutta, ja kunnia ja laupeus ovat tiessään.
Lyhyesti sanoen, nähdessämme niiden, jotka haluavat eniten
palvella meitä persoonallisesti, tulkitsevan väärin T.S:n
päätarkoituksia, niin kuinka meidän on kohdeltava ihmiskunnan muuta osaa,
jota piinaa "elämäntaisteluna" tunnettu kärsimys, joka on useimpien
surujen ja tuskien ja kaikkien rikosten mitä hedelmällisin äiti? Miksi tämä
taistelu on tullut miltei yleiseksi järjestelmäksi maailmankaikkeudessa? Me
vastaamme: siksi, että mikään uskonto buddhalaisuutta lukuun ottamatta ei ole
tähän saakka opettanut tämän maaelämän tosiasiallista halveksimista, vaan
jokainen niistä, paitsi tuo yksi poikkeus, on helvettiensä ja kadotustensa
avulla teroittanut mitä suurinta kuoleman pelkoa. Sen vuoksi näemme
elämäntaistelun raivoavan kauheimpana kristityissä maissa, ylivoimaisimpana
Euroopassa ja Amerikassa. Se heikkenee pakanamaissa ja on melkein tuntematon
buddhalaisten kansojen keskuudessa. (Nälänhädän aikana Kiinassa, missä
joukot ovat tietämättömiä uskonnoista, huomattiin, että sellaiset äidit,
jotka söivät lapsiaan, kuuluivat paikkakuntiin, joissa oli eniten
kristillisiä lähetyssaarnaajia. Missä heitä ei ollut yhtään ja missä
esiintyi ainoastaan Buddhan pappeja, siellä ihmiset kuolivat aivan
välinpitämättöminä.)
Opettakaa ihmisiä näkemään, että elämä täällä maan
päällä, onnellisinkin, on vain taakka ja harha, että se on vain meidän omaa
karmaamme, syy joka tuottaa seurauksen, että se on oma tuomarimme, oma
vapahtajamme tulevissa elämissä, niin suuri elämäntaistelu kadottaa pian
kiihkeytensä. Buddhalaisissa maissa ei ole vankiloita, ja rikos on miltei
tuntematon Tiibetin buddhalaisten keskuudessa. (Edellä oleva ei ole osoitettu
teille [A.P.S:lle] eikä sillä ole mitään tekemistä Simlan Eklektisen Seuran
työn kanssa. Se on tarkoitettu vain vastaukseksi hra Humen virheelliseen
käsitykseen, että "Ceylonin työ" ei olisi teosofiaa.)
Maailma yleensä ja kristinusko erityisesti jätettynä
kahdeksituhanneksi vuodeksi persoonallisen Jumalan hallintaan, samoin kuin sen
poliittinen ja sosiaalinen järjestelmä, joka perustuu tähän ajatukseen, on
epäonnistunut. Jos teosofit sanovat: "Meillä ei ole mitään tekemistä
tämän kanssa; alaluokat ja alhaiset rodut (esim. Intian brittiläisten
käsityksessä) eivät liikuta meitä ja saavat selviytyä miten voivat",
niin mitä tulee hienoista hyväntahtoisuuden, ihmisystävyyden ja uudistuksen
jne. vakuutuksistamme? Ovatko nämä vakuutukset vain pilaa? Ja jos ne ovat
sitä, voiko meidän tiemme olla oikea? Pitääkö meidän omistautua opettamaan
muutamille yltäkylläisyydessä eläville eurooppalaisille, noille sokean
sattuman lahjoilla varustetuille, kellonsoiton, kuppien lisääntymisen,
henkipuhelimien ja astraaliruumiin muodostamisen järjellinen perusta ja
jättää tietämättömien, köyhien, alhaisten ja sorrettujen monet miljoonat
huolehtimaan itsestään ja tulevasta, miten parhaiten kykenevät? Ei koskaan!
Ennemmin menköön T.S. ja sen onnettomat perustajat kuin että sallisimme sen
muodostua vain magian akatemiaksi ja okkultismin saliksi.
Veljeni, on vieras ajatus, että me Gautama Buddhan hartaat
seuraajat, tuon ehdottoman uhrautumisen, ihmisystävyyden, jumalaisen rakkauden,
tämän surujen maan päällä saavutettavien korkeimpien hyveiden, ihmisten
ihmisen ruumiillistuneen hengen seuraajat voisimme koskaan sallia T.S:n
edustavan itsekkyyden ruumiillistumaa, niiden harvojen turvapaikkaa,
joilla ei ole yhtään ajatusta joukoille.
Niiden harvojen välähdysten joukossa, joita eurooppalaiset
ovat saaneet Tiibetistä ja sen "täydellisten lamojen" mystisestä
hierarkiasta, on yksi, joka on oikein ymmärretty ja kuvattu. "Boddhisattva
Padma Panin eli Avalokiteswaran ja Tsong-ka-pan, Amitabhan avataran,
ruumiillistumat luopuvat kuolemassaan Buddhaksi tulemisesta – ts.
yksilöllisen henkilökohtaisen onnen ja siunauksen suurimmasta hyvästä
– voidakseen syntyä yhä uudelleen ihmiskunnan hyväksi." [Rhys
Davis] Toisin sanoen,
voidakseen yhä uudelleen alistua kurjuuteen, lihan kahleisiin ja kaikkiin
elämän murheisiin, kunhan vain noiden pitkien ja lohduttomien vuosisataisten
kieltäymysten kautta voisivat tulla tämän jälkeen pelastuksen ja siunauksen
välikappaleiksi kouralliselle ihmisiä, jotka on valittu vain yhdestä
ihmiskunnan monista roduista. Ja meidänkö, noiden täydellisten lamojen
nöyrien oppilaiden, pitäisi sallia T.S:n hylätä jalo nimensä, Ihmiskunnan
Veljeys, ja tulla yksinkertaiseksi psykologian kouluksi?
Ei, ei, hyvät veljet, te olette jo liian kauan
työskennelleet väärään suuntaan. Ymmärtäkäämme toisiamme. Sen, joka ei
tunne käsittävänsä jaloa aatetta riittävästi työskennelläkseen sen
puolesta, ei tarvitse ottaa tehtävää, joka on liian raskas hänelle. Mutta
koko Seurassa on tuskin yhtään teosofia, joka ei kykenisi tehokkaasti
auttamaan sitä oikaisemalla ulkopuolisten vääriä käsityksiä, ellei itse
voi julistaa tätä aatetta. Voi, kunpa meillä olisi jalo ja epäitsekäs
ihminen auttamassa meitä tehokkaasti työssämme Intiassa. Kaikki
meidän tietomme, entinen ja nykyinen, ei riittäisi korvaamaan sitä hänelle…
Ilmaistuani näkökantamme ja hartaat toivomuksemme minulla on ainoastaan
muutama sana lisättävänä.
Ollakseen oikea täytyy uskonnon ja filosofian tarjota
ratkaisu kaikkiin kysymyksiin. Se, että maailma on tällaisessa huonossa
moraalisessa tilassa, on ratkaiseva todiste siitä, että mikään sivistyneiden
rotujen enempää kuin muidenkaan uskonto ja filosofia ei ole koskaan omistanut totuutta.
Noiden kahden suuren periaatteen – oikean ja väärän, hyvän ja pahan,
vapauden ja hirmuvallan, tuskan ja ilon, itsekkyyden ja ihmisrakkauden –
ongelmien oikeat ja loogiset selitykset ovat yhtä mahdottomia niille nyt kuin
ne olivat 1881 vuotta sitten. Ne ovat yhtä kaukana ratkaisusta kuin koskaan
aikaisemmin, mutta –
Jossakin täytyy olla niiden johdonmukainen ratkaisu,
ja jos meidän oppimme todistaa pätevyytensä tähän, niin maailma tunnustaa
pian, että sen täytyy olla oikea filosofia, oikea uskonto, oikea valo, joka
ilmoittaa totuuden eikä mitään muuta kuin totuuden.
1 Chohan on tiibettiläinen mestari, päällikkö. Chohan oli H.P. Blavatskyn opettajien opettaja. – Toim. huom.
Etusivu | Teosofia-sivu |