H. P. BLAVATSKY – 1800-LUVUN SFINKSI

Kuka oli H. P. Blavatsky? Ja mitä tiedämme H. P. B:stä? Hän oli väärin ymmärretty, parjattu, hyökkäysten maalitaulu; jotkut palvoivat häntä ja toiset vihasivat. Meidän aikanamme hän on yhtä elävä, ehkä elävämpi kuin sata vuotta sitten, ja hänen nimensä saa aikaan tunteiden myrskyn eri tahoilla, kun taas monet hänen aikalaisistaan ovat jääneet vain merkinnäksi historiallisiin aikakirjoihin.

Boris de Zirkoff

H. P. Blavatsky

Helena Petrovna Blavatsky os. von Hahn (1831-1891) syntyi Jekaterinoslavin kaupungissa Etelä-Venäjällä. Hänen isänsä oli tykistöeversti Peter von Hahn. Helenan äidinäidinäiti Bandre du Plessy oli Ranskasta maanpakoon ajettu hugenotti, joka avioitui ruhtinas Pavel Vasiljevitsh Dolgorukijn kanssa. Äidin isä oli valtioneuvos Andrej Mihailovitsh Fadejev, joka toimi korkeana valtion virkamiehenä Astrakanissa, Kaakkois-Venäjällä ja Keski-Aasiassa, missä hänellä oli alaisinaan 80.000 – 100.000 buddhalaista kalmukkia, ja äidin äiti oli ruhtinatar Helena Petrovna Dolgorukova, Venäjän tsaarin sukulainen, joka vieraili usein hovissa. Helenan äiti oli tunnettu venäläinen kirjailija Helena von Hahn, joka kuoli Helenan ollessa 11-vuotias. Tästä syystä hän vietti lapsuutensa ja nuoruutensa isoäitinsä hoivassa.

H. P. B. oli jo varhaislapsuudessaan täysin erilainen kuin muut. Hän oli hyvin vilkas, lahjakas ja huumorintajuinen. Helena viihtyi paremmin palvelusväen lasten kuin oman luokkansa lasten parissa. Hänellä oli valtava mielikuvitus. Hän oli hyvin itsepäinen, hankala lapsi. Hän kapinoi kaikkia kuvia vastaan eikä tunnustanut muuta kuin oman tahtonsa ja omat mieltymyksensä. Hän oli poikkeuksellisen omaperäinen, rohkea, joskus jopa karkea.

Helena näki tulevan opettajansa jo lapsena joko jonkin onnettomuuden sattuessa tai "näyissään". Esimerkiksi 13-vuotiaana hän putosi pelästyneen, ohjaksista riistäytyneen hevosen selästä. Paikalla olleet olivat varmoja, että Helena kuolisi, mutta hän itse tunsi ympärillään jonkun kädet, jotka tukivat häntä, kunnes hevonen pysäytettiin.

Lapsuudessaan H. P. B. tutustui lamalaisiin kalmukkeihin sekä heidän korkeaan pappiinsa. Enonsa kanssa hän matkusti Mongolian rajamaille, missä hän kertoi tutustuneensa Tiibetin buddhalaisten lamalaisuuteen.

Venäjällä tyttölapset saattoivat tulla itsenäisimmiksi ja vapaimmiksi vasta avioiduttuaan. Sen vuoksi 17-vuotias Helena avioitui yli 60-vuotiaan Nikifor V. Blavatskin kanssa v. 1848. Avioliitto ei kuitenkaan toteutunut vihkikaavaa pitemmälle, sillä kolmen kuukauden kuluttua vihkimisestä Helena jätti miehensä – ja Venäjän. Hän alkoi kiertää maailmaa ja etsiä tietoa vanhoista uskonnoista ja myyteistä. Tässä vaiheessa hän matkusteli mm. Keski-Aasiassa, Intiassa, Etelä-Amerikassa, Afrikassa ja Itä-Euroopassa.

Helena oli hyvin musikaalinen ja kielitaitoinen. Hänen kotikieliään olivat ranska, saksa ja venäjä. Englantia hän oppi englantilaiselta lastenhoitajaltaan. Egyptissä hänen matkaseuralaisensa huomasivat hämmästyksekseen hänen osaavan arabiaa. Hän osasi myös mm. sanskritia.

Sisäinen herkkyys ja valmistautuminen tärkeään tehtävään

Jo pienestä pitäen Helenalla oli erikoisia kokemuksia. Pöydät ja tuolit liitelivät hänen lähellään, kellot soivat, hänellä oli näkyjä ja unia jne. Kahdeksanvuotiaasta 15-vuotiaaseen asti eräs rva Tekla Lebendorff vieraili hänen luonaan päivittäin. Ilmiötä ihmettelemään kokoontuivat kaikki paikkakunnan silmää tekevät. Paikalla oli mm. perhepappi, jolla oli pyhää vettä ja vihkivedenpirskotin varmuuden vuoksi vierellään. Myöhemmin osoittautui, ettei kyseinen rouva ollutkaan kuollut, vaan eli Norjassa. Kuka oli aiheuttanut ilmiön?

Pappi ehdotti paholaista, joku elementaareja. Eipä siis ihme, että Helena tahtoi selvittää, mistä kaikki johtui. Kristinusko ei kyennyt selittämään näitä ilmiöitä. Myöhemmin hänelle selvisi, että hänen oma mielensä tuotti näitä näkyjä astraalivalosta.

Jo neljävuotiaasta Helena oli hyvin voimakas meedio, kuten hänen sukulaisensa ja läheisensä hyvin tiesivät. H. P. B. oli sitä mieltä, että mediumismi on ihmisarvoa alentavaa ja lisäksi terveydelle hyvin vaarallista. Hän sanoi, että ihminen voi hallita mediumistisia kykyjään ja muuttaa ne okkulttisiksi voimiksi. H. P. B. itse oli tästä hyvä esimerkki. Hän oppi täysin tietoisena tekemään astraalimatkoja ja vastaanottamaan viestejä opettajiltaan tuhansien kilometrien päästä.

H. P. B:n mukaan hänen mediumistisuutensa johtui hänen lapsuudenaikaisesta sairaalloisuudestaan ja heikkoudestaan, mutta kun hän vanhemmiten voimistui ja joutui lujemmin vangituksi fyysiseen muotoonsa, hänestä tuli tavallinen ihminen ja ilmiöt lakkasivat.

Helena Blavatsky oli lapsuudessaan nähnyt usein lähellään astraalimuodon, joka tuntui aina tulevan jonkin vaaran uhatessa pelastamaan hänet tukalimmalla hetkellä. Hän alkoi pitää tätä astraalimuotoa suojelusenkelinään ja tunsi olevansa sen huolenpidon alaisena.

Helena oli Englannissa Lontoossa isänsä kanssa v. 1851. Eräällä kävelyretkellään hän näki kookkaan intialaisen muutamien muiden seurassa. Hän tunsi heti tuon miehen samaksi, jonka hän oli nähnyt astraalisesti jo pienenä. Seuraavana päivänä Helena tapasi Hyde Parkissa saman henkilön. Tämä kertoi tulleensa Eurooppaan intialaisten ruhtinaiden kanssa tärkeälle matkalle ja sanoi tahtovansa tavata H. P. B:n henkilökohtaisesti ja tarvitsevansa tämän apua työssä, johon hän oli ryhtymässä.

Tuo Blavatskyn opettaja kertoi, miten Teosofinen Seura oli muodostettava ja että hän halusi H. P. B:n perustavan sen. Hän kertoi, mihin ikävyyksiin ja vaikeuksiin H. P. B. joutuisi ja että tämän pitäisi olla mm. Tiibetissä kolme vuotta valmistuakseen tärkeään tehtävään. H. P. B. neuvotteli asiasta vakavasti isänsä kanssa kolmen päivän ajan ja päätti sitten lähteä Intiaan. Tästä alkoi yli 20 vuotta kestänyt ajanjakso, jolloin Blavatsky kiersi ympäri maailmaa tutustuen eri maiden uskontoihin, okkulttisiin ilmiöihin ja ikiaikaiseen viisauteen.

Teosofisen Seuran perustaminen

Vuonna 1873 ollessaan 42-vuotias Blavatsky sai opettajaltaan määräyksen matkustaa Yhdysvaltoihin. Teosofinen Seura perustettiin New Yorkissa marraskuun 17. päivänä 1875. Perustajajäseniä olivat H. P. Blavatsky, Henry Steel Olcott ja Willian Quan Judge. Tästä hetkestä alkoi H. P. B:n suuri maailmanlaajuinen toiminta.

Blavatskyn mukaan teosofien tehtävänä on muodostaa yleismaailmallinen veljeyden ydin rotuun, uskontoon, sukupuoleen jne. katsomatta. Hän opetti, että kaikki elämä on lähtenyt yhdestä ja samasta alkujuuresta, ja sen vuoksi ihmiset ovat veljiä, ja kaikki on yhtä. Hän kertoi, että ihminen on jälleensyntyvä olento; ei ole helvettiä siinä mielessä kuin kristillinen kirkko on siitä puhunut. Hän kertoi, mitä tapahtuu kuoleman toisella puolella, miten ihminen siirtyy siellä vaiheesta toiseen, kunnes syntyy uuteen elämään. Hän kertoi, että on olemassa näkymätön maailma. Hän puhui atomeja pienemmistä yksiköistä ja aineen takana olevista voimista. Hän kertoi, että mitä korkeammalle mennään, sitä varmemmin sieltä ei tule vastaan mitään Jumalaa, ainoastaan jumalaisia voimia, jotka läpäisevät kaiken maailmassa.

H. P. B. kertoi, että hänen opettajansa oli korkea vihitty, Mahatma Morya. Itseään hän kutsui tämän postimerkiksi, välittäjäksi. Hän toi Yhdysvalloissa ensimmäisenä julkisuuteen valkoisen veljeskunnan mestarien olemassaolon ja ilmaisi sen kahden jäsenen nimet. Tuo veljeskunta oli tähän saakka muutamia vihittyjä lukuun ottamatta tuntematon Euroopalle ja Amerikalle, mutta pyhä ja kunnioitettu kaikkialla idässä ja etenkin Intiassa.

Vuonna 1879 Blavatsky matkusti Intiaan, Bombayhin. Samana vuonna alkoi ilmestyä The Theosophist, teosofinen aikakauslehti. Vuoden 1882 lopussa Blavatsky ja Olcott muuttivat Bombaysta Madrasiin. He ostivat viimeisillä rahoillaan Madrasin lähiöstä, Adyarista, maata ja perustivat sinne v. 1883 Teosofisen Seuran päämajan, joka toimii siellä yhä.

Kirjallinen tuotanto

H. P. B. ei ollut koskaan kirjoittanut muuta kuin kirjeitä läheisilleen. Hän sai kuitenkin opettajaltaan määräyksen kirjoittaa teoksen Isis Unveiled (suomeksi Hunnuton Isis). Teos ilmestyi v. 1877. Se tuli herättämään valtavaa kiinnostusta kaikkialla maailmassa. Teoksesta otettiin parin vuoden sisällä viisi painosta. Blavatskyn salaperäiset, laajat tiedot ja hänen yliluonnollisilta tuntuvat kykynsä toivat hänelle pian kunnianimen 1800-luvun sfinksi. Hän elätti itsensä vuosikaudet kirjoittamalla moskovalaiseen sanomalehteen artikkeleita Intian viidakoista ja luolista. Näihin juttuihin sisältyi jännitystä ja mystiikkaa. Hän kirjoitti niin hyvin venäjän kieltä, että maan tärkein sanomalehti tarjosi hänelle samat palkkiot kuin itse Turgenjeville.

Blavatskyn mittavin työ on hänen valtava ja ainutlaatuinen kirjallinen tuotantonsa, johon kuuluvat hänen filosofiset, moraaliset ja salatieteelliset opetuksensa. Suuri osa hänen teksteistään on koottu englanninkieliseen 15-osaiseen teokseen Collected Writings.

Blavatskylta on suomeksi ilmestynyt mm.:

Esoteeriset ohjeet, Lahden Minerva ry., 142 sivua
Hiljaisuuden ääni, Teosofinen Seura ry., 152 sivua
H. P. Blavatskyn opetukset sisäiselle ryhmälle, Lahden Minerva ry., 270 sivua
Hindustanin luolista ja tiheiköistä 1-2, Ihmisyyden tunnustajat, 384 + 383 sivua
Hunnuton Isis, Tiede ja teologia, Ruusu-Ristin Kirjallisuusseura
Jumalten viisaus, Ihmisyyden tunnustajat, 288 sivua
Käytännöllinen okkultismi, Blavatsky-looshi ry, 96 sivua
Mitä on okkultismi, Ruusu-Risti, 255 sivua
Okkulttisia tarinoita (Nightmare tales), e-kirja, 190 sivua
Salainen Oppi I, maailman synty, Ruusu-Risti
Salainen Oppi II, ihmisen synty, Ruusu-Risti
Salaisen Opin Hakemisto, Teosofinen Seura ry., 436 sivua
Salainen Oppi, III osa, Teosofinen Seura ry.
Teosofian avain, Ruusu-Risti, 333 sivua
Teosofinen Sanakirja, Biokustannus Oy, 350 sivua
Valon airut, kustantanut Pirkko Salonen, 388 sivua
H. P. Blavatskyn kirjeitä ruhtinas A.M. Dondukov-Korsakoville,
   Ihmisyyden tunnustajat, 118 sivua

Lisäksi:

Howard Hurphet: Kun päivä koittaa,
   Blavatskyn elämäkerta, Ihmisyyden tunnustajat, 352 sivua

Lähdeluettelo:

Howard Murphet, Kun päivä koittaa
Mary K. Neff, Personal memoirs of H.P. Blavatsky
C. Wachtmeister, H. P. Blavatsky ja Salainen Oppi
Tietäjän aarteisto

H. P. B:n kirjoituksia, artikkeleita:

Todellinen ja epätodellinen (artikkelikokoelma, e-kirja)
Otteita H. P. Blavatskyn kirjoista
Eksoteerinen ja esoteerinen työ (H. S. O. ja H. P. B.)
Teosofit
Teosofian dogmaattisuus
Julkisuusko aina hyväksi?
Uusi aikakausi
Syklinen muutos
Varoitus pyrkijöille
Henkinen edistys
Vihkimys
Opetuksia unennäöistä
Sieluton ihminen ja välitön jälleensyntyminen
Mahâtmat ja tsheelat
Opetuslapset ja maallikko-oppilaat
Uskonto ja rukous
Maailman sielu – kosminen Kristus
Sisäinen Jumala
Âtma – Korkeampi Itse
Kristuksen toinen tuleminen
Teosofia ja kirkot
Evankeliumien esoteerinen luonne
Kristuksen jälkeen eläneet mysteerien seuraajat
Kirkon ja vapaamuurarien rituaalien juuret
Uudenaikaisia apostoleita ja vale-messiaita
Oliko Cagliostro "puoskari"?
Alkemia
Okkultismin väitteet
Okkultismi ja okkulttiset taidot
Mitä esoteristilta odotetaan?
Käytännöllinen salatiede
Poimintoja esoteerisista kirjoituksista
Moraalista
Henkinen minä ja nirvana
Mitä hypnoosi on?
Bramaanien alkuperä
Suomen kansalliseepos
Muisti kuoleman hetkellä
Ne, joilla on puhdas sydän
Abstrakti ajattelu
'Kuuhullu'
Buddhalaisuus, kristinusko ja falloksen palvonta
Mitä on Tuli?
Fohat (Salaisen opin I osassa)
Kuolleitten ajatukset
Kristillinen sovitus ja vereen kastaminen
Kommentteja Pistis Sofiaan
Elämän tiede
Intian luolista ja viidakoista
Salaperäiset heimot sinisillä vuorilla
Inka-kuninkaan aarteet
Teosofiako uusbuddhalaisuutta? (Vladimir Solovjov, H. P. Blavatsky)


Mitä H. P. Blavatsky kirjoitti Âtmasta eli korkeammasta Itsestä
   (Lähde: Blavatsky Theosophy Group UK)
Ajatelmia (Koottu Ruusu-Risti-lehdistä)
Kirjeitä (Sinnetteille)


Muistelmia H. P. Blavatskysta (Alice Leighton Cleather)
Poimintoja H. P. Blavatskyn elämästä
Helena Petrovna Blavatsky – Muutamia vuosilukuja hänen elämänhistoriastaan
H. P. Blavatsky (Jaana Blummert)
H. P. Blavatsky (Martti Humu)
Helena Petrovna Blavatsky - henkinen uranuurtaja (V. J.)
Poimintoja Blavatsky-videosta
Hodgsonin raportti Madame Blavatskysta uuden tutkimuksen valossa (Marja Haavisto)


Etusivu

Teosofia